بخش «در انتظار ناشر » یا واحد چاپ کتاب پا به پای شما مراحل چاپ کتاب و شرایط چاپ کتاب را برای شما فراهم می کند

چاپ کتاب با شرایط مناسب در مراکز چاپ کتاب

مراحل چاپ کتاب و شرایط چاپ کتاب همیشه دغدغه نویسندگان و مترجمان است. بخش چاپ کتاب در سایت آی آی کتاب به عنوان یک پشتیبان شرایط چاپ کتاب را برای تان آسان می کند

پیدا کردن ناشری برای انتشار و چاپ کتاب و مراحل چاپ کتاب را می توان از طاقت فرساترین بخش های به چاپ رساندن یک اثر  دانست.
معمولا به غیر از ناشران بزرگ که تعداد آنها خیلی کم است بقیه ناشران عمدتا در  یک یا چند موضوع خاص به چاپ کتاب مشغول هستند و در آن موضوع تخصص پیدا کرده و مراکز پخش و کتابفروشان و فروشگاه های کتاب هم این ناشران را بنا به موضوعاتی که کار می کنند و کتاب چاپ می کنند می شناسند.

در میان این همه ناشر که در سطح کشور مشغول کار نشر و چاپ کتاب هستند و البته تعدادشان خیلی زیاد است و از عرف معمول بین المللی نیز بیشتر است؛  پیدا کردن ناشر مورد نظر و تنظیم یک قرارداد چاپ ساده برای نویسندگان و مترجمان برای چاپ کتاب، آن چنان زمان بر و هزینه ساز است که تعداد زیادی از محققان، نویسندگان و مترجمان از خیر چاپ کتاب  خود گذشته و حاضر می شوند اثری را که با هزاران زحمت و خون دل و گذاشتن وقت، خلق کرده اند به گوشه ای گذاشته و از خیر چاپ کتاب خود بگذرند.
البته از سوی دیگر ناشرانی قرار دارند که با مشکلات خاص نشر درگیرند و کمتر انگیزه ای برای گسترش کار خود و چاپ کتاب جدید دارند. بیشتر ناشران درگیر کارهای روزمره و چاپ کتاب هایی هستند که دارای ریسک کمتر و احتمال فروش بالایی هستند. نگاهی به مراحل چاپ کتاب، سخت بودن آن را بیش از پیش نمایان می سازد. در تمام مراحل چاپ کتاب، از کسب مجوز چاپ کتاب تا چاپ دیجیتال، چاپ کم تیراژ و چاپ فوری کتاب، گام های بسیار اساسی باید برداشته شود. که این امر مستلزم صرف هزینه های فراوانی است. هزینه چاپ کتاب شامل هزینه ویراستاری کتاب، هزینه حروف چینی کتاب، و هزینه چاپ جلد کتاب می شود.

معمولا آماده سازی هر کتاب برای چاپ، مراحل مختلف و زیادی دارد.
اکثر نویسندگان و مترجمین، علی الخصوص نویسندگان و مترجمین تازه کار  آگاهی کمی از این مراحل داشته و همیشه انتظار سرعت عمل را از ناشر دارند و در مواردی در اثر ناآگاهی از این مراحل، فکر می کنند که ناشر در چاپ کتاب آنها تعلل می کند.

در زیر به تعدادی از مراحل اشاره می کنیم:


1 - پیدا کردن یک ناشر و عقد قرارداد
2 - ویراستاری اولیه
3 - حروفچینی
4 - نمونه خوانی و غلط گیری
5 - صفحه آرایی و طراحی جلد
6 - اخذ تایید نهایی از نویسنده و یا مترجم
7 - ارسال به کتابخانه ملی جهت اخذ فیپا
8 - ارسال به وزارت ارشاد
9 - سفارش طرح روی جلد
10 - ارسال به لیتوگرافی
11- آماده سازی جلد
12 - ارسال زینک به چاپخانه
13 - صحافی و حمل به انبار

قابل ذکر است که در عمل برای چاپ کتاب هر کدام از این مراحل خود به مراحل کوچکتری نیز تقسیم می شود.
مثلا اگر کتاب علمی و حجیم باشد شاید مرحله حروفچینی و غلط گیری چندین بار بین مرکز حروفچینی و نمونه خوان دست به دست شود. البته یک ناشر قوی سعی می کند این مراحل را نه به صورت خطی بلکه همزمان و به موازات هم پیش ببرد.
ناگفته نماند که بعد از ارسال کتاب به ارشاد، برای کسب مجوز چاپ کتاب، در بعضی موضوعات، ناشر هیچ تحلیلی از زمان صدور مجوز کتاب ندارد و هیچگونه برنامه ریزی مالی برای تولید نمی تواند داشته باشد.

به هر حال با توجه به همه مطالب بالا به این نتیجه می رسیم که بخش در انتظار ناشر میتواند مقدار زیادی از این مراحل را برای نویسنده و یا مترجم در جهت چاپ کتاب پیش ببرد. و به عبارتی کار را جلو بیندازد.  
همان مرحله اول که پیدا کردن ناشر برای چاپ کتاب می باشد شما باید مشخصات و خلاصه ای از کتاب خودتان، را در به نحوی در معرض دید ناشران دیگر قرار دهید. کاری که انجام آن در عمل بسیار سخت و طاقت فرساست. شما باید اولا لیستی از ناشرانی که در زمینه مورد نظر شما فعال هستند را پیدا کنید و سپس طبق قرار قبلی به سراغ آنها بروید.

مراحل و شرایط چاپ کتاب را می توانید اینجا بخوانید.

برای آشنایی با مراحل حقوقی چاپ کتاب اینجا را مطالعه کنید.

حال اگر ساکن یکی از شهرهای دور از تهران باشید چقدر از وقت خودتان و هزینه را باید صرف پیدا کردن ناشر کنید؟

شما  می توانید به راحتی از طریق بخش در  انتظار ناشر و یا همان واحد چاپ کتاب سایت آی آی کتاب و با ثبت کتاب خود در آن؛ کتاب خود را در معرض دید صدها ناشر قرار دهید. واحد چاپ کتاب سایت آی آی کتاب امکان انتخاب کتاب تان توسط ناشرین مختلف را بالا برده و در وقت شما صرفه جویی می شود. این حسنی است برای شماست و در واقع قدم گذاشتن در اولین مرحله از مراحل سخت چاپ کتاب می باشد. در حقیقت این بخش از سایت آی آی کتاب، دروازه و دریچه ای است برای ارتباط هر چه بیشتر بین ناشر و نویسنده و مترجم.

بعد از چاپ کتاب هم که باید کتاب را در معرض دید مخاطبین قرار دهید. . 
برای محاسبه هزینه چاپ کتاب خود می توانید از لینک زیر استفاده نمایید.

محاسبه هزینه چاپ کتاب

لینک برخی از خدمات سایت:

کتاب مورد نظرم پیدا نشد

آیا کتابی برای چاپ دارید؟

کتاب های عرضه شده توسط نویسندگان و مترجمان

  پرسش های متداول

سفارش کالای غیرکتاب

 

1400/03/17
5244

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر