کتابخوانی؛

خواندن داستان عمر انسان را زیاد می‌کند

برخلاف اذهان عمومی که گفته می‌شود مطالعه زیاد کتاب موجب انزوا و دوری از اجتماع مردم می‌شود، نتایج یک تحقیق دانشگاهی کاملاً عکس این ذهنیت است. بر اساس یافته‌های محققان مطالعه کتاب موجب روابط اجتماعی بیشتر می‌شود.

برخلاف اذهان عمومی که گفته می‌شود مطالعه زیاد کتاب موجب انزوا و دوری از اجتماع مردم می‌شود، نتایج یک تحقیق دانشگاهی کاملاً عکس این ذهنیت است. بر اساس یافته‌های محققان مطالعه کتاب موجب روابط اجتماعی بیشتر می‌شود.

پروفسور ملانی گرین استاد دانشگاه بوفالو آمریکا در رشته روان‌شناسی اجتماعی می‌گوید مطالعه کتاب نه تنها موجب انزوای افراد نمی‌شود بلکه موجب ارتقای سطح روابط اجتماعی می‌شود. دکتر گرین در جریان تحقیقاتش دریافته است خواندن، درک و تفسیر داستان‌هایی که ما می‌خوانیم به طور مستقیم در زندگی واقعی تأثیرگذار است. وی می‌گوید بسیاری از افرادی که بیشتر کتاب می‌خوانند، نسبت به دیگران بیشتر احتمال دارد دوستی خود را با دیگران حفظ کنند.

استاد دانشگاه آمریکایی به یک دو جین تحقیقات دانشگاه‌های دیگر اشاره می‌کند که همگی درباره ابعاد مختلف مطالعه و تأثیر مثبت آن در زندگی اجتماعی  اتفاق‌نظر دارند ولی تاکنون این موضوع از نظر روان‌شناسی اجتماعی مورد تحقیق قرار نگرفته بود. به گفته وی نتایج تحقیقات تیم دانشگاه بوفالو این موضوع را ثابت می‌کند که مطالعه روابط اجتماعی را تقویت می‌کند.

تیم تحقیقاتی دانشگاه بوفالو به رهبری خانم گرین به صورت میدانی روی دانشجویان مطالعه و تأثیر مطالعه داستان و رمان را بین آن‌ها بررسی کردند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که هر رفتاری که موجب تقویت روابط اجتماعی می‌شود در داستان‌ و رمان به صورت تقویت شده نوشته شده است و در حقیقت این رفتارها به زندگی واقعی افراد جاری می‌شوند.

در تحقیق دیگری که توسط دانشگاه بوفالو انجام شد دو استاد دانشگاه به نام‌های آریانا یانگ و شیرا گابریل به 140 دانشجو کتاب‌های داستان برای مطالعه دادند و بعد پرسش‌نامه‌هایی بین آنها توزیع کردند. از دانشجویان درباره حالت روحی و روانی بعد از مطالعه کتاب‌های داستان سؤال شد که اکثر آنها احساس رضایت و حالت روانی مطلوب را گزارش کردند. محققان نتیجه گرفتند مطالعه داستان حتی به صورت طولانی حال روحی و روانی افراد را بهبود می‌بخشد.

بر اساس مطالعات مختلفی گفته می‌شود مطالعه کتاب موجب بالا رفتن عمر انسان می‌شود. محققان اعتقاد دارند چون مطالعه کتاب با کاهش اضطراب و استرس همراه است به بالا رفتن عمر منجر می‌شود.

(منبع: ایبنا)

1397/05/09
1205

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر