کاهش 22 درصدی نشر کتاب در آغاز سال 98

آیا گرانی کاغذ، باعث افت بیشتر سرانه مطالعه خواهد شد؟

دلایل مختلفی را می توان برای کاهش سرانه مطالعه کتاب تصور کرد اما عامل‌هایی وجود دارند که این روزها باعث کمتر شدن آمار کتابخوانی شده اند. نرخ بالا‌ی کاغذ و قیمت تمام شده‌ی کتاب برای خریداران، یکی از دلایل اصلی کاهش سرانه مطالعه در میان مردم است.

  این روز‌ها خبر گرانی کاغذ به گوش همه رسیده است. افزایش قیمت کتاب، صدای اعتراض ناشران و کتاب‌دوستان را بلند کرده است و البته گویا هنوز صدای اعتراض به گوش مسئولین مربوطه نرسیده است. موسسه‌‌ی خانه کتاب، آماری از نشر کتاب در فروردین ماه اعلام کرده که بر اساس آن، امسال 2 هزار و 624 عنوان کتاب به چاپ رسیده است که در مقایسه با فروردین ماه پارسال، کاهش 22 درصدی داشته است.
  سید‌عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پاسخ به مشکلات ناشران و گرانی کاغذ اعلام کرد که بیش از چند هزار تن کاغذ وارد کشور خواهد شد و در دسترس ناشران قرار گرفته و  قیمت آن کنترل خواهد شد. با وجود وعده‌ی وزیر، هنوز تعداد قابل توجهی از ناشران معترض هستند و می‌گویند که روی کاغذ دولتی را ندیده‌اند و این سهمیه بیشتر در اختیار مطبوعات قرار گرفته است.
اولین سوالی که شاید بعد از شنیدن این اخبار به ذهن‌ عده‌ای می‌رسد این است که آیا وضعیت موجود باعث افت بیشتر سرانه‌ی مطالعه خواهد شد؟ عباس سجادی ،نویسنده و پژوهشگر عرصه ادبیات، درخصوص کاهش سرانه مطالعه کتاب در سطح جامعه گفت: دلایل مختلفی را می توان برای کاهش سرانه مطالعه کتاب تصور کرد اما عامل‌هایی وجود دارند که این روزها باعث کمتر شدن آمار کتابخوانی شده‌اند. نرخ بالا‌ی کاغذ و قیمت تمام شده‌ی کتاب برای خریداران، یکی از دلایل اصلی کاهش سرانه مطالعه در میان مردم است. وی در ادامه گفت: در حال حاضر جامعه شرایط مالی برای خرید کتاب را ندارد. بالا بودن قیمت کتاب در اولین گام از گرانی قیمت کاغذ نشات می گیرد و باعث شده تا بهای تولید کتاب توسط ناشر هم بالا برود و ناشر چاره ای جز افزایش قیمت نهایی ندارد.
  پائین بودن سرانه‌ی مطالعاتی ایران، همواره از دغدغه‌های بزرگ اهل فرهنگ بوده است و عده‌ای همیشه به دنبال یافتن راهکارهای عملی هستند. در این میان، افزایش قیمت کاغذ به مانعی بزرگ در برابر افزایش میل و رغبت مردم به کتاب‌خوانی، تبدیل شده است. حال باید منتظر بود و دید که دولت در این خصوص چه تصمیماتی اتخاذ می‌کند.

 

1398/05/20
1130

خبرهای مشابه

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر