کتابی درباره دانشمندی ایرانی

سلولهای بهاری ؛ حیات علمی دکتر حسین بهاروند

همچنین با تمرکز این کتاب بر حیات علمی دکتر حسین بهاروند و برخی مشکلات پیشرو مانند بیماری همسر ایشان، برخی می پندارند گام برداشتن در مسیر علم و دانش و تلاش در این زمینه نوعی آسایش محسوب می شود اما اینگونه نیست و زندگی پر از فراز و نشیب های زیادی است که هر فردی با آن روبرو می شود.

از آنجاکه همه دولتها و کشورها با ناباوری عمیقی راجع به توانایی ها و علم و دانش ایرانی ها مواجه شده اند اما این امر محصول سالها تلاش و تکرار در مسیر تولید و توسعه و موفقیت های چشمگیر جوانان این مرزو بوم می باشد. کتاب حاضر تحت عنوان "سلولهای بهاری" راجع به توانایی و مقاومت دانشمند ایرانی بنام حسین بهاروند می باشد که در چند جبهه مشغول جهاد و مبارزه می باشد. ایشان رئیس پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان هستند و در سال 1376 به این پژوهشگاه پیوست و در سال 82 توانست برای اولین بار در ایران سلول‌های بنیادی رویانی انسانی را تولید کند. وی تاکنون بیش از سی‌جایزه ملی و بین‌المللی از جمله جایزه رازی، خوارزمی، آیسسکو، آکادمی علوم جهان (TWAS)، یونسکو و جایزه مصطفی (نشان عالی علم‌ و فناوری جهان اسلام) دریافت کرده است.

از جمله توانایی ها و نقاط قوت این کتاب این است که مصاحبه‌گر و نویسنده آن یک نفر می باشد و همین امر موجب شده است نویسنده این اثر بر نقاط مهم و تاریک و روشن مسائل مسلط باشد. کتاب با یک خاطره از دکتر به زبان محلی لری آغاز می‌شود و همین امر موجب جذابیت و تشویق خوانده به ادامه مطالعه می‌شود.

همچنین با تمرکز این کتاب بر حیات علمی دکتر حسین بهاروند و برخی مشکلات پیشرو مانند بیماری همسر ایشان، برخی می پندارند گام برداشتن در مسیر علم و دانش و تلاش در این زمینه نوعی آسایش محسوب می شود اما اینگونه نیست و زندگی پر از فراز و نشیب های زیادی است که هر فردی با آن روبرو می شود.

با توجه به این مسئله که پژوهشگران و محققان در مسیر حرکت خود در باب علم با سنگلاخ های زیادی برخورد می کنند و از جمله آنها می توان فقدان مکان مناسب، سیستم اداری پیچیده و موانع نام برد اما باز هم باید با بعد روانی و این جبهه طاقت فرسا جنگید تا بتوان به موفقیت رسید. وجود این موانع و مشکلات به عنوان سم برای پژوهشگران تلقی می شود و گاهی اوقات راه پیشرفت آنها را مسدود می نماید. این نویسنده بزرگ با گذر از این موانع و با توسل به اقتدار، استقلال، قدرت و توانایی خود توانست این سد عظیم را بشکند و به پیروزی برسد.

در ین راستا، آنچه موجب تفاوت دانشمندان ایرانی از دانشمندان پوزیتویست می کند، وابستگی و توسل آنها به تعالیم مذهبی می باشد که هویت آنها را مجزا می سازد و این سیر مداوم به سوی حق است. نمونه های بارزی از این امر در کتاب حاضر وجود دارد که می تواند آنها را متفاوت جلوه دهد. مثلا در یکی از صفحات این کتاب ارزشمند می خوانیم "وقتی بعد از چند سال تلاش توانستیم سلول بنیادی را تولید کنیم، سریع رفتم به نمازخانه کوچک کنار آزمایشگاه سجده شکر کردم... همین کار کوچک باعث بزرگ‌تر شدن بام شما برای دریافت لطف خدا می‌شود".

این کتاب با اینکه تخصصی می باشد ولی نمودهای دینی نیز در آن مبرهن هستند. بر این اساس، این کتاب می تواند منبع مفیدی برای همه افراد بالاخص جوانانی و نوجوانانی باشد که در راه ورود به دانشگاه هستند.

1399/12/12
1541

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر