انتشارات سبزان منتشر کرد:

«در تبیین جهان»؛ هشداری برای دانشمندان امروزی

استیون واینبرگ در کتاب «در تبیین جهان» به توصیف تاریخ علم پرداخته است. وی در این کتاب بیان می‌کند که اگرچه که روش‌های علمی پیشرفت زیادی داشته‌اند ولی ممکن است امروزه دانشمندان همچنان اشتباهات گذشته را تکرار کنند.

تاریخ علم از جمله موضوعاتی است که در نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به آن شده است. کتاب «در تبیین جهان» در واقع کنکاشی در پیشرفت و تکوین علوم جدید است این کتاب توسط دانشمند سرشناس به نام استیون واینبرگ به نگارش درآمده و یاشار مجتهدزاده و امیرنظام امیری به رشته ترجمه در آورده‌اند.
 

استیون واینبرگ 

استیون واینبرگ

این اثر در چهار بخش به عناوین «فیزیک یونانیان»، «نجوم یونانیان»، «قرون وسطی»، «انقلاب علمی» از سوی انتشارات سبزان به چاپ رسیده است.
 
کتاب«درتبیین جهان» حاصل مقالات و تدریس نویسنده در دانشگاه است وی طی یک دهه تدریس درباره تاریخ علم در دانشگاه مجموع دانش و تجربیات خود را در این کتاب آورده است. این کتاب بیشتر درباره این است که چگونه آموختیم تا درباره جهان بیاموزیم. بنابراین این کتاب تنها درباره چگونگی یادگیری درباره موضوعات مختلف در طول زمان نیست.

نویسنده معتقد است «درتبیین جهان» بیشتر روی توصیف تاریخ علم متمرکز است تا فلسفه علم. از میان رشته‌های مختلف علمی این کتاب بیشتر روی فیزیک و نجوم تمرکز دارد. وی در این کتاب قصد داشته نشان دهد که اکتشافات علوم جدید تا چه حد برای آن‌ها دشوار و روش‌ها و ملاک تفکر آن‌ها چقدر از این موضوع دور بوده است.
 
در کل «در تبیین جهان» یک هشدار برای دانشمندان امروزی است که علم ممکن است هنوز شکل نهایی خود را پیدا نکرده باشد واینبرگ در چندین جای کتاب متذکر شده است که همانطور که روش‌های علمی پیشرفت زیادی داشته‌اند ولی ممکن است امروزه همچنان اشتباهات گذشته را تکرار کنند.
 

برای خوانندگانی که به دنبال جزئیات بیشتری درباره تاریخ علم هستند اینکه چگونه فعالیت‌های علمی گذشته با آنچه در طبیعت است، نکته‌های فنی در انتهای این کتاب جمع‌آوری شده‌اند. خواندن این نکات برای درک کامل کتاب الزامی نیست.
 
بسیاری از دانشمندان و روزنامه‌های معتبر بریتانیایی از جمله این مک ایوان، برایان گرین، ریچارد داوکینز، لاورنس کراس و ساندی تایمز نظرات قابل توجهی نسبت به این کتاب داشته‌اند از جمله ایان مک ایوان، نمایشنامه‌نویس انگلیسی درباره این کتاب گفته است:« کتاب «در تبیین جهان» یک اثر بسیار شگفت‌انگیز است. این کتاب تاریخ سرد و بی‌روح علم را به یک موضوع جذاب و خواندنی بدل کرده است. اینکار دشواتر و طاقت‌فرسا تنها از یک دانشمند باهوش، با تجربه و متعهد مانند استیون واینبرگ بر می‌آید. من از خواندن این کتاب بسیار لذت بردم.»
 
همچنین ریچارد داوکینز رفتارشناس و زیست‌شناس بریتانیایی درباره «درتبیین جهان» بیان داشته که:«می‌توان گفت که واینبرگ فاتحانه و با لیاقت کامل جایزه نوبل را دریافت کرده او دانشمندی بسیار باهوش و یک فیزیکدان نظری روشنفکر است.»
 
ساندی تایمز در برگی از خود آورده: «واینبرگ با شفافیت و قدرت خاصی می‌نویسد. او خواننده را مجاب می‌کند که در ذهن یک فیزیک‌دان واقعی به سفری در تاریخ علم بپردازد.»
 
کتاب« درتبیین جهان» در 412 صفحه، به قیمت 35 هزار تومان با ترجمه یاشار مجتهدزاده و امیرنظام امیری در سیصد نسخه راهی کتابفروشی‌ها شده است.

(منبع: ایبنا)

1397/03/07
1340

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر