انتشارات سبزان منتشر کرد:

ترجمه‌ای جسورانه از درسنامه فیزیک فاینمن

کتاب «درسنامه فیزیک فاینمن» بر اساس درس‌هایی تدوین شده است که پروفسور ریچارد فاینمن در موسسه‌ی فناوری کالیفرنیا و تحت عنوان فیزیک پایه ارائه می‌داد.

«درسنامه فیزیک فاینمن» نوشته ریچارد فاینمن، متیو سندز و رابرت لیتون با ترجمه محمد مقدسی از سوی انتشارات سبزان (ناشر کتاب‌های علمی)روانه کتابفروشی‌ها شد. نخستین چاپ مجموعه‌ی درسنامه‌های فاینمن در سال 1961 بوده است. اغلب فیزیک‌پیشگان ایرانی با این مجموعه آشنایی دارند. ساختار متفاوت و عامیانه این کتاب سبب شد تا این کتاب آرام آرام از رده‌ی کتاب‌های درسی خارج شود و تنها علاقه‌مندان به مطالعه و یا فهم عمیق‌تر خواهان آن باشند.

 
درباره نویسنده
فاینمن معلم بی نظیری بود. از میان جایزه‌های متعددی که گرفت، بیشترین افتخارش مدال اورستدی بود که در سال 1972 برای تدریس به وی اهدا شد. فاینمن برای اینکه درک فیزیکی را در جامعه افزایش دهد، کتاب‌های «ماهیت قوانین فیزیک» و «نظریه شگفت‌انگیز نور و ماده» را نوشت.

وی نقش سازنده و مفیدی در جامعه داشت. هنر او تنها در پژوهش‌های علمی و آموزش نبود. کسانی که او را می‌شناسند حتی کسانی که آثار تخصصی او را دنبال می‌کنند می‌دانند که شخصیت پر شور و چند بعدی فاینمن در تمامی کارهایش می‌درخشد. او علاوه‌بر فیزیکدان بودن، کارهای جنبی دیگری هم می‌کرد: تعمیر رادیو، باز کردن قفل بدون کلید ، نقاشی، رقص، طبل زدن و حتی رمز گشایی هیروگلیف‌های قبیله مایا. کنجکاوی‌های همیشگی او درباره جهان پیرامون، از او یک تجربی کار در خور ستایش ساخته بود. در نهایت وی در پانزدهم فوریه 1988 در لس‌آن جلس درگذشت.

این کتاب بر اساس درس‌هایی تدوین شده است که پروفسور ریچارد فاینمن در موسسه‌ی فناوری کالیفرنیا و تحت عنوان فیزیک پایه ارائه می‌داد. محسن سربیشه‌ای (استاد فیزیک) و جمیل آریا (فیریکدان) ترجمه‌ی این کتاب را عملی جحسورانه دانستند.



سخن مترجم
محمد مقدسی در مقدمه این کتاب معتقد است: «برای ترجمه این کتاب زبان عامیانه حفظ شده است از این رو خواننده با عباراتی چون«پلکیدن» یا «چپیدن» مواجه خواهد شد و تا جایی که می‌دانستم و می‌توانستم از واژه‌های فارسی برای اصطلاحات فیزیکی استفاده کردم و خود را مجاز دانستم که در صورت نیاز تغییرات کوچکی در متن بدهم.»

وی اگر در جایی به لحاظ علمی احساس کرده است که مطلب خیلی گنگ است و یا با دانش امروز سازگار نیست در پاورقی توضیح مختصری داده است.
 
کتاب«درسنامه فیزیک فاینمن»، در 388 صفحه، به شمارگان 300 نسخه، به قیمت 35 هزار تومان از سوی انتشارات سبزان به چاپ رسید.

(منبع: ایبنا)

1397/01/15
1123

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر