نکوداشت یاد و خاطره قیصر امین‌پور

گشایش انجمن ادبی دانشگاه تهران با یاد «قیصر امین‌پور»

مراسم آغاز به کار انجمن ادبی دانشگاه تهران با یادی از «قیصر امین‌پور» برگزار شد.

آیین گشایش انجمن ادبی دانشگاه تهران با نکوداشت یاد و خاطره قیصر امین‌پور و تقدیر از خانواده این شاعر فقید در باغ‌موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد.

مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران، در سخنانی گفت: امیدوارم فرارسیدن ایام مبارک دهه فجر بهانه و فرصتی باشد برای بازنگری در ارزش‌های انقلاب و آرمان‌هایی که مردم بزرگ ایران و رهبر فقید انقلاب حدود 40 سال پیش انقلابی عظیم را در دنیا رقم زدند. باید نسل جوان را با چهره واقعی انقلاب آشنا کنیم و مانع از آن شویم که رفتار غلط برخی افراد به حساب انقلاب و نظام اسلامی گذاشته شود و توجه به مردم، که ولی‌نعمتان ما هستند، به فراموشی سپرده شود.

سرسنگی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم ارتباط هرچه بیشتر دانشگاه‌ها با جامعه تاکید کرد و افزود: امروزه افتخار دانشگاه‌های برتر جهان در میزان تاثیرگذاری آن‌ها بر جامعه و نقشی است که در جامعه ایفا می کنند. متاسفانه هنوز دانشگاه‌های ما به طور کامل این رسالت خود را درک نکرده و انفکاکی بین آن‌ها و نیازهای واقعی جامعه دیده می‌شود.

او ادامه داد: باید بحث مسولیت‌پذیری اجتماعی و ارتباط با جامعه را جدی بگیریم و دانشجویان را به گونه‌ای هدایت کنیم که در کنار فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی یاد بگیرند چگونه در جامعه نقش‌آفرینی کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران اظهار کرد: یکی از نکاتی که بسیار آزاردهنده است انفکاک فضای فرهنگی و هنری دانشگاه و جامعه از هم است. متاسفانه ارتباط درستی بین فضای دانشگاهی و فضای حرفه‌ای هنر وجود ندارد، به همین خاطر است که تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنری ما جذب فضای حرفه‌ای هنری نمی‌شوند.  

او با طرح این سوال که چرا استادان رشته هنر و ادبیات، نقش کمی در ایجاد جریانات فرهنگی و هنری دارند، بیان کرد: در گذشته کسی که کرسی استادی دانشگاه را داشت اتفاقا در جامعه نیز تاثیرگذار بود. در واقع ما تاثیر کمی بر جامعه می‌گذاریم و از سوی دیگر تاثیر کمی هم از آن می‌گیریم. نگاهی به خیل پایان‌نامه‌های ادبی و هنری نشان می‌دهد که اغلب این پایان‌نامه‌ها بر مبنای نیازهای واقعی فضای فرهنگ و هنر تدوین نمی‌شوند و موضوعات آن‌ها کمتر مورد استفاده جامعه فرهنگی و هنری قرار می‌گیرد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران در ادامه ضمن ابراز خرسندی از تشکیل انجمن ادبی دانشگاه تهران، اظهار کرد: انجمن ادبی دانشگاه تهران می‌تواند به عنوان پلی بین فضای ادبی دانشگاهی و فضای بیرون آن نقش‌آفرینی کند. از سوی دیگر در این انجمن دانشجویان می‌توانند در کنار استادان و شاعران برجسته کشور کیفیت کار خود را ارتقا دهند.

سرسنگی در پایان سخنان خود ضمن تشکر از حضور مهمانان یاد و خاطره قیصر امین پور را به عنوان "استاد برجسته و فقید دانشگاه و شاعر ارزنده انقلاب" گرامی داشت.

پیش از سخنان سرسنگی، محمدرضا تقی‌دخت، معاون اجرایی اداره کل ریاست و روابط عمومی دانشگاه در سخنانی گفت: انجمن ادبی دانشگاه تهران که امروز آیین گشایش آن برگزاری می‌شود، ایده‌ای است که حدود شش ماه قبل با همت و نیت بلند و تلاش‌های ویژه جناب آقای دکتر سرسنگی در دانشگاه تهران شکل گرفت. در دوره جدید بدون هرگونه مبالغه‌ای حوزه فرهنگی دانشگاه تحول شایان توجهی پیدا کرده است. تاسیس این انجمن ادبی اقدام ارزنده‌ای بود که قطعا در آینده تاثیر بسزایی در تربیت شاعران جوان کشور و ارتقای کیفیت فعالیت‌های ادبی در دانشگاه خواهد داشت.

در ادامه این مراسم، سهیل محمودی، ساعد باقری، عبدالجبار کاکایی، بیوک ملکی، حسین آهی، محمدرضا ترکی و تعدادی از دانشجویان به ایراد سخن و خواندن شعرهای خود پرداختند و سپس از سوی معاونت فرهنگی دانشگاه تهران لوح تقدیر و هدایایی به خانواده مرحوم قیصر امین‌پور اهدا شد.

(منبع: ایلنا)

1396/11/19
1446

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر