در پنجمین شب الفما:

بررسی تأثیر متقابل نقاشی و شعر سهراب سپهری

در پنجمین شب الفما از سلسله نشست‌های هزار و یک‌شب الفما، دکتر صادق رشیدی در موضوع سهراب سپهرى و تأثیر متقابل نقاشى و شعر سخنرانی می‌کند.

 مهران سیدی بانی پروژه‌ "الفما" و دبیر اجرایی نشست‌های "هزار و یک شب الفما" ضمن اعلام این خبر افزود:

 در این نشست که در روز پنج‌شنبه 28 دی  ١٣٩٦ در محل باشگاه اندیشه واقع در خیابان انقلاب، خیابان وصال، کوچه نایبی، پلاک ۲۳  برگزار خواهد شد حاضران پس از سخنرانی و بخش پرسش و پاسخ؛ به شعرخوانی خواهند پرداخت.

سیدی گفت: با توجه به حساسیت موضوع، رویکرد علمی در چنین پروژه‌ای مورد توجه ویژه‌ای قرار دارد و به همین منظور دکتر لیلا صادقی و محمد آزرم به عنوان دبیران علمی، سلسله نشست‌های "هزار و یک شب الفما" را یاری می‌کنند.

وی درباره نشست‌های قبلی هزار و یک‌ شب الفما اظهار کرد: در نخستین شب "الفما" محمد آزرم درباره هوشنگ ایرانی و شعر معاصر سخن گفت و در شب دوم دکتر لیلا صادقی به بررسی روند شعر دیداری در ادبیات ایران پرداخت. شب سوم به موضوع نشانه شناسی پرتره شاعران معاصر ( تقابل من از نگاه شعر و تصویر) با سخنرانی دکتر افسانه کامران اختصاص  یافت و در شب چهارم الفما دکتر عبدالرحمن نجل رحیم  در موضوع شعر شاملو در تلفیق دردهای جسمانی و عاطفی  به ایراد سخنرانی پرداخت.

سیدی درباره مفهوم و اهداف "الفما" اظهار کرد: این نام یک واژه‌ برساخته است تشکیل‌شده از سه واژه الفبا، ما و ادبیات و برنامه‌ای است خلاقانه‌ بینارشته‌ای، مستقل و قابل گسترش در حوزه‌های مختلف ادبی و هنری که مفهوم معاصریت و اشکال آن را پیگیری می‌کند.

او ادامه داد: الفما اشکال اجرایی و نظری متفاوت با رویکردهای متنوعی را مدنظر دارد که می‌توان به انتشار یک مجله آنلاین، کانال تلگرامی، برگزاری نمایشگاه‌های خلاقانه‌ هنری، شناسایی و معرفی هرچه بیشتر مولفان و هنرمندان معاصر به جامعه ایران اشاره کرد. هدف مطلوب الفما خلق بستری جدید در گفت‌وگوی میان آثار تمامی مولفان و هنرمندان بویژه با رویکردی تجربه‌گرا است.

(منبع:‌هنر آنلاین)

1396/11/21
1352

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر