اعلام برگزیدگان نخستین دوره‌ی جایزه ادبی «احمد محمود»:

دو اثر از نشر چشمه برگزیده شدند

در بخش مجموعه داستان فریبا وفی با «بی‌باد، بی‌پارو» و پیمان اسماعیلی با مجموعه داستان «همین امشب بر‌گردیم» برگزیده نخستین دوره‌ی جایزه ادبی «احمد محمود» شدند.

 

مراسم نخستین دوره‌ی جایزه ادبی «احمد محمود» دوشنبه ۴ دی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

اجرای این مراسم به عهده حسن شهسواری، نویسنده و مدرس داستان‌نویسی بود. 

در بخش مجموعه داستان فریبا وفی با «بی‌باد، بی‌پارو» و پیمان اسماعیلی با مجموعه داستان «همین امشب بر‌گردیم» برگزیده نخستین دوره‌ی جایزه ادبی «احمد محمود» شدند.

«بی‌باد، بی‌پارو»

این کتاب شامل دوازده داستان است که درون مایه‌ی بسیاری از آن‌ها به هم نزدیک است. جهان وفی مملو از اتفاق‌های به ظاهر بی‌اهمیتی است که منشا هراس، ناکامی و در نهایت تحول شخصیت‌های او می‌شود. در همه‌ی داستان‌های این کتاب رها بودن و تلاش برای پیدا کردن امنیت است که از عناصر تکرارشونده‌ی متن‌هاست. آدم‌ها بیش از دیگری با خود سخن می‌گویند و برای همین رفتارهای بیرونی‌شان گاه تکان‌دهنده و گاه مرموز به نظر می‌رسد. رمز و رازی که از شنیدن صدای قدم‌های مرگ جان می‌گیرد و مخاطب را با سرنوشت‌هایی رو به رو می‌کند که در عین داستانی بودن در جست و جوی راهی دیگرند....راهی برای رستگاری.

 

«همین امشب برگردیم»

پیمان اسماعیلی از موفق‌ترین و پُرمخاطب‌ترین داستان‌نویسان یک دهه‌ی اخیر ایران است. اسماعیلی تاکنون برای آثار داستانی‌اش از جمله کتابِ برف و سمفونی ابری جوایز مهمی مانند جایزه‌ی منتقدان و نویسندگان مطبوعات، جایزه‌ی بنیاد هوشنگ گلشیری، جایزه‌ی روزی‌روزگاری و... را از آن خود کرده است. همین امشب بر‌گردیم چهارمین کتاب اوست و سومین مجموعه ‌داستانش. کتابی که پنج داستان کوتاه از نویسنده‌ای ا‌ست که به‌زعم برخی منتقدان از درخشان‌ترین کوتاه‌نویسان ادبیات معاصر ایران محسوب می‌شود. داستان‌ها هر چند فضاهای متفاوتی دارند باز در تمام‌شان دغدغه‌ی مشهورِ نویسنده آشکار است: هراس... هراسی که در شکل‌های گوناگون قرار است خواننده‌ی خود را غافلگیر و او را با لحظاتی روبه‌رو کند که پیش‌بینی‌نشدنی ا‌ست. اصولًا این گریز از منطق روزمره‌ی روابط است که داستان‌های اسماعیلی را صاحب فرصت‌های تجربی تازه و بدیع می‌کند. در کتابِ همین امشب بر‌گردیم خواننده با ماجراهایی در مکان‌هایی خاص روبه‌رو می‌شود که امنیت ذهنش را مختل خواهد کرد. اسماعیلی مدام نشان می‌دهد که آن بیرون چیزی یا کسی یا شاید جمعی به کمین نشسته‌اند و منتظر فرصت‌اند تا کار را تمام کنند...

 

 

1396/11/19
1220

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر