در حوزه فیزیک و کوانتوم حتما باید این کتاب را خواند

کتاب «دنیای کوانتوم ـ نظریه ای آزاردهنده در قلب واقعیت» در انتشارات سبزان به چاپ رسید

کتاب «دنیای کوانتوم: نظریه ای آزاردهنده در قلب واقعیت»، چاپ انتشارات سبزان، زبانی گویا و مطالبی جامع بدون حاشیه، صریح و منحصر به فرد دارد.

علم کوانتوم از مباحث بسیار جذاب و پرطرفدار علم فیزیک است که کاربردهای آن نیز روزبه روز آشکارتر می شود: از ترانزیستورها تا مهبانگ. حوزة وسیعی که شاید اینشتین، پلانک، بور، هایزنبرگ، شرودینگر، فرمی و دیراک نیز چنین گستردگی را پیش بینی نمی کردند.

ورنر هایزنبرگ فیزیک دان در دهه 1920 زمانی که با استاد خود نیلز بور تا آخر شب در حال نوشتن دستورالعمل جدیدی برای درک کامل جهان بودند، سوال زیر را مطرح کرد.

"آیا ممکن است طبیعت آن چنان که در این آزمایش های اتمی به نظر می رسد پوچ باشد؟"

دنیای کوانتومی جهانی است که هر چیزی در آن واحد می تواند در دو مکان وجود داشته باشد و صرف نظر از اینکه فاصله آن دو چقدر باشد، می توانند به صورت غیرقابل توضیحی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به نظر می رسد زمانی که اجرام در قلمرو اتم ها، الکترون ها و ذرات نور، تحت مشاهده قرار می گیرند، رفتار خود را تغییر می دهند. هایزنبرگ با خود چنین اندیشد: قدر مسلم چنین چیزی نمی تواند واقعی باشد.

امروزه، پس از تقریباً یک قرن تحقیقات جدی، پاسخ سؤال هایزنبرگ را می دانیم. در دنیای میکروسکوپی اتم ها و اجزاء آنها، عقل سلیم از درک واقعیت عاجز است و قوانین متفاوتی به کار گرفته می شود. مکانیک کوانتومی هرگز در هیچ آزمایشی شکست نخورده است.

کتاب دنیای کوانتوم: نظریه ای آزاردهنده در قلب واقعیت یکی از مجموعه کتاب هایی است که از سوی انتشارات معتبر New Scientists با عنوان "کارشناس فوری" منتشر شده است. مجموعة "کارشناس فوری" زبانی گویا و مطالبی جامع، بدون حاشیه، صریح و منحصربه فرد دارد.

این کتاب مبانی و چارچوب های دنیای کوانتوم را به نحوی که خواننده بتواند با آنها ارتباط برقرار کند، از مباحث ساده به پیچیده با زبانی روان و بدون محاسبات دردسرساز ریاضی، ارائه می کند.

در کتاب "دنیای کوانتوم"، به جنبه های علمی، فلسفی و تاریخی موضوع پرداخته شده است. در این کتاب، علاوه بر دیدگاه محض فیزیکی، به جنبه های دیگری از جمله زیست شناسی کوانتومی، محاسبات کوانتومی و کیهان شناسی نیز توجه ویژه شده و به این ترتیب، خواننده از نگاهی صرفاً "مجرد" به یک شاخه از فیزیکِ محض رها می شود و درمی یابد که این علم واقعی تر از چندین فرمول پیچیدة ریاضی است و با لزوم شکل گیری و توجه به آن آشنا خواهد شد. در این کتاب، مبانی فلسفی و تعبیرهای موجود در خصوص کوانتوم آورده شده و بر این امر تأکید شده است که: شاید هیچ شاخة دیگری از علم تا این اندازه، از نظر جنبه های فلسفی، چالش برانگیز نبوده و در هیچ یک از مباحث علمی دیگر تا این اندازه خوانش های مختلف و گاه متضادی از یک آزمایش به ظاهر ساده وجود نداشته است.

از ویژگی های بارز کتاب "دنیای کوانتوم" ارائه مثال های ملموس پیش از ارائه مفهوم مورد نظر است. به عبارت دیگر، ابتدا ذهن خواننده با موضوع مورد بحث آشنا می شود و پس از تأکید بر لزوم توضیح آن رخداد، به ارائه راهکارهایی می پردازد که در حوزه فیزیک کوانتومی قرار دارد.

از دیگر ویژگی های این کتاب می توان به این مورد اشاره کرد که نویسندگان به صورت جدی به دغدغه های خواننده واقف هستند و به این ترتیب به مطالبی می پردازند که در کتب دیگر یا به آنها اشاره نمی شود و یا تنها به صورت ضمنی به آنها پرداخته می شود؛ اما در این کتاب، علاوه بر طرح آنها، نظریات و توضیحات علمی نیز مطرح می شود و کاستی های نظریات موجود به روشنی گوشزد می شود.

انتشارات سبزان به زودی کتاب دنیای کوانتوم: نظریه ای آزاردهنده در قلب واقعیت را روانه کتابفروشی ها می کند.

علاقه مندان به حوزه فیزیک و کوانتوم می توانند به فروشگاه اینترنتی آی آی کتاب سری بزنند. کلیه کتاب های مربوط به حوزه کوانتوم را می توانید اینجا ببینید.

برای سفارش کتاب «دنیای کوانتوم» هم اینجا کلیک کنید.

 

1400/03/09
1425

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر