کتابی در باب نظریه کوانتوم و گرانش؛

کتابی در مورد نظریه کوانتوم بنام گرانش کوانتومی حلقوی در انتشارات سبزان به چاپ رسید

این کتاب درباره یکی از مدعیان اصلیِ اتحاد نظریه نسبیت عام اینشتین و مکانیک کوانتومی است؛ و در واقع نظریه کوانتومی گرانش را مطرح می کند.

کتاب «گرانش کوانتومی حلقوی به زبان ساده» به تازگی در انتشارات سبزان به چاپ رسیده است. این کتاب درباره یکی از مدعیان اصلیِ اتحاد نظریه نسبیت عام اینشتین و مکانیک کوانتومی است؛ و در واقع نظریه کوانتومی گرانش را مطرح می کند. و توضیح می دهد که فیزیکدانان درباره چگونگی کوانتیزه  کردن گرانش اتفاق نظر ندارند. البته، پیشنهادهایی در این زمینه وجود دارد، اما کامل نیستند. بیشتر فیزیکدانان از میان این پیشنهادها دو موضوع را دنبال می کنند: یکی نظریه ریسمان و دیگری گرانش کوانتومی حلقوی که موضوع بحث در این کتاب است.

نویسنده، در این کتاب، تلاش های انجام شده برای کوانتیزه کردن گرانش به وسیله گرانش کوانتومی حلقوی را به طور مفصل شرح داده است. علاوه بر آن، تمام مفاهیم لازم، مانند نسبیت عام و مکانیک کوانتومی، بدون استفاده از فرمول، معرفی می شوند. سبک کتاب ساده و کوتاه است تا در حد امکان فهمیدنی باشد. در این کتاب خواهید آموخت که گرانش کوانتومی حلقوی بحث عجیبی نیست و به شما توضیح داده خواهد شد که چرا برخی مردم با این نظریه مشکل دارند.

در سرآغاز این کتاب می خوانیم:

شاید تصور کنید نبود هیچ آزمایش یا پدیده ای برای توضیح، بنیان نهادن نظریه گرانش کوانتومی را آسان نمی کند. گذشته از این، آزمایش هایی که نظریه های رقابتی را رد می کنند، مانعی به حساب نمی آیند. بااین حال، انجام دادن این کار بسیار دشوار است؛ زیرا همان طور که خواهیم دید، نظریه نسبیت عام اینشتین، گرانش را نیرویی همانند برهم کنش های دیگر در نظر نمی گیرد، بلکه آن را به منزله تغییر شکل فضا-زمان توصیف می کند. این امر باعث می شود که گرانش بسیار متفاوت از سه برهم کنش دیگر باشد؛ بنابراین جای تعجب نیست که چالش های منحصربه فردی را در لحظه کوانتیزه اش به وجود آورد. آزمایش قبلی ما نشان می دهد که کوانتیزه کردن سه برهم کنش دیگر، لزوماً کمکی نمی کند.

و در قسمت نتیجه گیری کتاب آمده است:

سرانجام آنچه باعث اثبات یا شکست این نظریه می شود، یافتن برخی پیش بینی های تجربی است که می تواند آزمایش شود. این همان چیزی است که فیزیک به آن می پردازد. ما درباره برخی احتمالات بحث کردیم اما هنوز به آن نرسیدیم. یک بار فردی به عبدوسلام برنده پاکستانی جایزه نوبل گفت: «هیچ پیش بینی تجربی از گرانش کوانتومی وجود ندارد». پاسخ او چیزی مشابه این بود: «وقتی نظریه ای ندارید، از کجا می دانید پیش بینی های تجربی ندارد».

سرفصل مطالب «نظریه گرانش کوانتومی» به شرح زیر است:

گرانش

نظریه کوانتوم

گرانش کوانتومی حلقوی

کاربرد: سیاه چاله ها

کاربرد: کیهان شناسی

پیشرفت های بیشتر: کف های اسپینی

نتایج مشاهده پذیر محتمل

این کتاب به قلم رودولفو گامبيني و جورج پولين است که با ترجمه مهساسادات حسینیان در انتشارات سبزان به چاپ رسیده است.

برای خرید این کتاب می توانید به فروشگاه اینترنتی آی آی کتاب مراجعه فرمایید.

 

1400/03/09
967

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر