صفحه اصلی  کتاب فارسی  تاریخ، دین و فلسفه  عرفان و فلسفه  سویه ها (مطالعه ای در فلسفه‌ هگل)

سویه ها (مطالعه ای در فلسفه‌ هگل)


ققنوس


قیمت اصلی : 14,000   تومان

مبلغ 20% تخفیف : 2,800 تومان

  قیمت نهایی خرید : 11,200  تومان


 توضیحات :

«سویه‌ها؛ مطالعه‌ای در فلسفه هگل» ترجمه‌ای است از یک تک‌نگاری تئودور آدورنو که نخستین بار با عنوان «سویه‌های فلسفه هگل» به انضمام محتوای یک سخنرانی و چندین درسگفتار رادیویی درباره هگل گرد هم آمدند و آدورنو آنها را در کتابی مستقل با عنوان «سه مطالعه در باب هگل» منتشر کرد. این کتاب که در سال ۱۹۶۳ منتشر شد علاوه بر «سویه‌ها...» دارای دو بخش مهم دیگر با عنوان‌های «محتوای تجربی فلسفه هگل» (۱۹۸۵) و «اسکوتینوس، یا چگونه هگل بخوانیم؟» (۱۹۶۲-۱۹۶۳) است. البته خود «سویه‌ها...« یکبار هم در سال ۱۹۵۷ در قالب کتابی مستقل از سوی انتشارات زورکامپ منتشر شده بود.

این تک‌نگاری حالا به همت محمدمهدی اردبیلی، حسام سلامت و یگانه خویی به فارسی ترجمه و توسط انتشارات ققنوس روانه بازار کتاب شده است. آنگونه که مترجمان در مقدمه این کتاب توضیح می‌دهند، ترجمه این کتاب مسیر پر پیچ و خمی را پیموده است. ابتدا دو مترجمی که نام آنها مقدم بر مترجم سوم آمد، این اثر را از روی تنها نسخه انگلیسی موجود کتاب، ترجمه می‌کنند و بعد برای رفع پاره‌ای از ابهامات و البته با هدف تحقق حداکثر دقت در ترجمه، از «یگانه خویی» می‌خواهند که پاره‌ای از بخش‌ها را با متن آلمانی تطبیق دهد. تطبیق چند فقره از متن همانا و رسیدن به اختلافات فاحش میان متن انگلیسی (و به تبع آن ترجمه فارسی) با متن اصلی آلمانی همانا! اینگونه کار تطبیق عین به عین ترجمه متن فارسی با متن آلمانی توسط «یگانه خویی» کلید می‌خورد و متن کنونی به دست می‌آید.

تا آنجا که به محتوای این اثر مربوط می‌شود، خوانش آدورنو از اندیشه‌های هگل یک خوانش کاملا انتقادی است که از رهگذر آن نه تنها راهی صعب به عمق اندیشه‌های هگل پیموده می‌شود، بلکه آرای خود آدورنو فارغ از اندیشه‌های خاص هگل هم تا حد زیادی روشن می‌گردد. به گفته مترجمان فارسی این جستار آدورنو این متن امکان آن را فراهم می‌کند تا خواننده بتواند خود آدورنو را به میانجی هگل فهم کند. به عبارت دیگر در این متن مسئله بر سر فهم خود آدورنو است تا هگل! هرچند که در این متن این دو در نهایت از هم جدا نیستند و شیوه‌ای کاملا دیالکتیکی همدیگر را وساطت، نفی و بازآفرینی می‌کنند. در این کتاب ما با روایتی پیچیده سر و کار داریم که آدورنو با آن مهمترین مواضع هگل را، در نسبت انتقادی‌اش با کل سنت ایدئالیسم آلمانی مورد بازشناسی قرار می‌دهد. آدورنو در این کتاب پاره‌ای از پروبلماتیک‌های فلسفه هگل و نیز دیگر فلسفه‌های ایدئالیسم آلمانی (کانت، فیشته و شلینگ) را برجسته می‌کند و البته به سرعت از آنها رد می‌شود تا در نهایت گره‌گاه‌های این فلسفه‌ها را به یکدیگر وصل کند و انسجام منطقی آن و در عین حال تنش درونی‌شان را نشان دهد.

 



 بیشتر بدانید

دسته‌بندی : کتاب فارسی


موضوع فرعی 1 : عرفان و فلسفه


موضوع اصلی : تاریخ، دین و فلسفه


موضوع فرعی 2 :




شابک : 9786002784315


قطع کتاب : رقعی


تعداد صفحات : 120


نوبت چاپ : 2


وزن : 156 گرم

  آمار و اطلاعات

  تعداد مشاهده این کتاب : 437 بار


  دفعاتی که پیشنهاد شده : 0 بار


  دفعاتی که پیشنهاد نشده: 0 بار


 تعداد کسانی که این کتاب را خوانده اند : 0 بار


  تعداد کسانی که می خواهند این کتاب را بخوانند: 0 بار










 کتاب‌های مرتبط

وحدت اشیا
موجود نیست


وحدت اشیا

ناشر : ققنوس

قیمت : 22,000  تومان

با تخفیف : 17,600  تومان

مشاهده کتاب
سویه ها مطالعه ای در فلسفه هگل
موجود نیست


سویه ها مطالعه ای در فلسفه هگل

ناشر : ققنوس

قیمت : 14,000  تومان

با تخفیف : 11,200  تومان

مشاهده کتاب
متافیزیک نظام ینا
موجود نیست


متافیزیک نظام ینا

ناشر : حکمت

قیمت : 25,000  تومان



مشاهده کتاب
وحدت اشیا (هگل‌، کانت‌ و ساختار ابژه)
موجود نیست


وحدت اشیا (هگل‌، کانت‌ و ساختار ابژه)

ناشر : ققنوس

قیمت : 22,000  تومان

با تخفیف : 17,600  تومان

مشاهده کتاب
علیه ایده آلیسم
موجود نیست


علیه ایده آلیسم

ناشر : هرمس

قیمت : 9,000  تومان



مشاهده کتاب

 نظرات کاربران

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید


ارسال متن پیام