معرفی کتاب تولد دوباره زمان

دانشمندان فیزیک در اثبات توهمی بودن زمان به جان یکدیگر افتاده اند

انیشتین و بسیاری از فیزیکدانان معروف اعتقاد داشتند که زمان توهمی بیش نیست. اما در این بین دانشمندی ساختارشکن، به مخالفت با این نظریه پرداخت و تمام محاسبات دیگر دانشمندان را بر هم ریخت.

دانشمندان فیزیک در اثبات توهمی بودن زمان به جان یکدیگر افتاده اند!

انیشتین در نامه به خانواده ای که عزیز خود را از دست داده بودند، برای همدردی نوشته بود: «او حالا کمی زودتر از من از این جهان عجیب‌ رخت بسته است. ولی هیچ معنایی ندارد. کسانی مثل ما فیزیکدانان به خوبی می‌دانند که تمایز بین گذشته، حال و آینده توهمی بیش نیست؛ گرچه این توهم دیرینه و پایدار است.»

انیشتین و بسیاری از فیزیکدانان معروف اعتقاد داشتند که زمان توهمی بیش نیست. اما در این بین دانشمندی ساختارشکن، به مخالفت با این نظریه پرداخت و تمام محاسبات دیگر دانشمندان را بر هم ریخت.

درباره ی دانشمند ساختارشکن، لی اسمولین:

لی اسمولین، متولد 1955، دانشمند نظریه پرداز آمریکایی در حوزه ی فیزیک است. او عضو موسسه پریمتر در کانادا و همچنین استاد فیزیک دانشگاه واترلو و عضو کانون دانش آموختگان فلسفه ی دانشگاه تورنتو است. نام اسمولین در فهرست 100 روشنفکر برتر در مجله ی Foreign Policy قرار دارد و همچنین یکی از فیزیکدانانی است که لقب "انیشتین جدید" در رسانه ها به او داده شده است. او تا به امروز 6 عنوان کتاب را در حوزه ی فیزیک چاپ کرده است. یکی از این کتاب ها، "تولد دوباره زمان" ، در سال 2013 منتشر شد و سر و صدا کرد. او در این کتاب فرضیه ی توهمی بودن زمان را رد می کند.

اسمولین در بخشی از این کتاب می گوید:

فیزیکدانان و فیلسوفان، مدت های طولانی است به طور مشابهی به ما می گویند که زمان، خود توهم نهایی است! باید بگویم من دیگر اعتقاد ندارم که زمان حقیقی نیست. من به این باور رسیده ام که زمان کلیدی بر معنای نظریه کوانتوم و اتحاد نهایی آن با فضا، زمان، گرانش و کیهان شناسی است.

مهم تر از همه من باور دارم برای معنا بخشیدن به تصویری که مشاهدات کیهان شناسی از جهان برای ما فراهم آورده است، باید به حقیقی بودن زمان به گونه ای دیگر نگاه کنیم. این دیدگاه من درباره ی "تولد دوباره ی زمان" است.

درباره ی تولد دوباره ی زمان بیشتر بدانید:

اسمولین اعتقاد دارد این کتاب مناسب تمامی افراد است زیرا هیچ‌کس نیست که تفکرش درباره جهان با نحوه‌ی نگرش او به زمان شکل نگرفته باشد.

او در بخش اول کتاب، ادعاهای علمی برای اعتقاد به توهمی بودن زمان را مطرح می‌کند و در بخش دوم، این ادعاها را تخریب می‌کند و نشان می‌دهد که چرا در فیزیک بنیادی و کیهان‌شناسی برای چیره شدن بر بحران‌هایی که اکنون با آن روبه‌روییم باید زمان را حقیقی در نظر گرفت.

بیشتر مطالب این کتاب بحث‌های علمی برای باور بر حقیقی بودن زمان است. نویسنده با توهمی بودن زمان مخالف است و در مقدمه کتاب می‌گوید: «اگر شما هنوز بر این نظرید که زمانْ توهمی بیش نیست، هدف من ایجاد تغییر در نظر شماست و اگر شما باور دارید که زمانْ حقیقی است، امیدوارم بتوانم برای این باورتان دلایل بهتری ارائه دهم.»

کتاب «تولد دوباره زمان» در دو بخش و نوزده فصل تدوین شده است. در انتهای کتاب نیز قسمتی تحت عنوان «اندیشیدن در زمان»، یادداشت‌ها، کتابشناسی و نمایه آمده است.

 

این کتاب به تازگی در پاییز 98 توسط انتشارات سبزان منتشر شده است. شما می توانید آن را از فروشگاه آی آی کتاب تهیه کنید.

1398/09/25
1850

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر