در محضر حافظ؛

شاخ نبات و حافظ

جهان ملک خاتون دختر جلال الدین مسعود شاه اینجو، بسیار زیبا و دلربا و شاعره ای توانا، با دیوان شعری دلپذیر است. خاتون و حافظ از دوران جونی خاطراتی دارند.

جهان ملک خاتون یا شاخه نبات؟ جهان ملک خاتون دختر جلال الدین مسعود شاه اینجو، بسیار زیبا و دلربا و شاعره ای توانا، با دیوان شعری دلپذیر است. خاتون و حافظ از دوران جونی خاطراتی دارند اما خاتون ازدواج کرده و به کرمان رفت. بعد از مرگ همسر و فرزند دوباره به شیراز برگشت و در دربار عمویش ابواسحاق اینجو مقیم شد.

دربار امیر اسحاق محل رفت و آمد شاعران بود و دوباره پس از سالها دیدار عشاق قدیمی نوعی روابط «شاعرانه» را به دنبال داشت. اما حافظ به جایی نمی رسد چون خاتون با خواجه امین الدوله جهرمی ازدواج کرد. مقایسه دیوان خاتون و حافظ خیلی مطالب سر به مهر را افشا می کند. زندگی «آزاد» و بی اخلاقی خاتون از یک طرف و زندگی با «نوش» حافظ بر همه آشکار بود و خاتون از زهد ریایی حافظ شاکی و خشمگین. روزی در حضور وزیر و سایر شعرا، از جمله ملک خاتون حافظ شعری خواند که مطلع شعر حافظ این چنین بود: «دردم از یار است و درمان نیز هم» یعنی دنیا و زندگی را رها کن و فقط «یار» را بچسب.

حالا جواب خاتون:

بس کن ای حافظ از این میخوارگی          من ز تو بیزار و مستان نیز هم

و جواب کوبنده حافظ:

بر جهان کهنه ما هم بگذریم              چون گدا بگذشت و سلطان نیز هم

نکته: ذکر این نکته ضروری است که تخلص خاتون در اشعارش «جهان» بوده است. این بیت حافظ در چاپ های اخیر نیست. سعید نفیسی بر اساس تذکره ای که در پاکستان یافته است به آن اشاره کرده است که به خاتون ماجرای عمرش را یادآوری کرد. (بله این جهان ملک خاتون همین شاخ یا شاخه نبات معروف حضرت حافظ است.)

(برگرفته از کتاب دانشنامه حافظ شناسی ـ جلد 4 تألیف پروفسور حیدر آخوندزاده (آرمان آزاد) ص 2158) ـ انتشارات سبزان)

برای خرید کتاب به سایت فروشگاه آی آی کتاب مراجعه بفرمایید.

1398/08/18
2787

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر