جایزه ادبی؛

جایزه ادبی «گئورگ بوشنر» به ترزیا مورا تعلق گرفت

ترزیا مورا، نویسنده آلمانی‌زبان زاده مجارستان، از سوی آکادمی زبان و ادبیات آلمان به عنوان برنده جایزه "گئورگ بوشنر" در سال ۲۰۱۸ معرفی شد.

ترزیا مورا، نویسنده آلمانی‌زبان زاده مجارستان، از سوی آکادمی زبان و ادبیات آلمان به عنوان برنده جایزه "گئورگ بوشنر" در سال ۲۰۱۸ معرفی شد. این جایزه از مهم‌ترین جایزه‌های ادبی کشورهای آلمانی‌زبان به شمار می‌رود.  

آکادمی زبان و ادبیات آلمان روز سه‌شنبه (۳ ژوئیه/۱۲ تیر) اعلام کرد که ترزیا مورا، نویسنده ۴۷ ساله زاده مجارستان، برنده جایزه "گئورگ بوشنر" در سال ۲۰۱۸ است.

هیئت‌داوران در اطلاعیه‌ای که به همین مناسبت منتشر کرده، نوشته است که مورا در آثار خود به رانده‌شدگان، بی‌خانمان‌ها، هویت‌های سرگشته و انسان‌های جستجوگر می‌پردازد و "به طرزی بی‌رحمانه داستان انسان‌های گم‌گشته در غوغای شهرها را روایت می‌کند" و به این ترتیب "به طور دردناکی روح زمان ما را منعکس می‌سازد".

ترزیا مورا در سال ۱۹۷۱ در مجارستان به دنیا آمد و با دو زبان مجاری و آلمانی بزرگ شد. او از سال ۱۹۹۰ در برلین سکونت دارد و به عنوان نویسنده، مترجم و فیلمنامه‌نویس مشغول فعالیت بوده است. رمان‌های "تنها مرد قاره" (Der einzige Mann auf dem Kontinent)، "همه روزها" (Alle Tage) و "هیولا" (Das Ungeheuer) از جمله آثار مطرح این نویسنده هستند.

مورا تاکنون جوایز ادبی متعددی را کسب کرده است. از جمله جایزه کتاب سال آلمان در سال ۲۰۱۳ به او اعطا شده است

جایزه ادبی "گئورگ بوشنر" به یاد نویسنده و نمایشنامه‌نویس آلمانی گئورگ بوشنر (۱۸۳۷ – ۱۸۱۳) نام‌گذاری شده و به همراه ۵۰ هزار یورو جایزه نقدی به برندگان اهدا می‌شود. این جایزه از سال ۱۹۵۱ به برگزیدگان اهدا می‌شود

جایزه گئورگ بوشنر از مهم‌ترین و معتبرترین جوایز ادبی کشورهای آلمانی‌زبان به شمار می‌رود. هاینریش بل، فریدریش دورنمات، اریش کستنر و گونتر گراس از جمله برندگان جایزه گئورگ بوشنر بوده‌اند.

(منبع: دویچه)

1397/04/13
1187

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر