نامه‌های رد انتشارات به نویسندگان حرفه‌ای

نویسندگان مشهوری که ناشران دست رد بر سینه‌شان زدند

نویسندگان موفق و شناخته‌ زیادی چون مارسل پروست و جیمز جویس در اوایل حرفه خود توسط ناشران ناامید شده‌ و نامه‌های رد انتشار آثار خود را دریافت کرده‌اند. در این مطلب به داستان رد آثار چند نویسنده معروف می‌پردازیم.

به نقل از لیت‌هاب، همه نویسندگان در اوایل حرفه خود با استقبال زیادی روبه‌رو نشده‌اند. نام‌های بزرگی چون مارسل پروست و جیمز جویس نیز از این قاعده مستثنی نبودند.
 

 

وقتی مارسل پروست نخستین داستان خود، «مورفی» را نوشت درخواست انتشار کتاب 40 بار توسط ناشران مختلف رد شد و هیچ کس حاضر به چاپ داستانش نشد. یکی از ناشران در جواب بکت نوشته بود؛ «بازار رمان در این روزها بسیار راکد است و داستان شما که نیاز به هوش بالایی از طرف خواننده دارد، شانس زیادی برای دیده شدن ندارد.» البته بکت در تمام دنیا به خوبی دیده شد و حتی جایزه نوبل ادبیات را در سال 1969 با خود به خانه برد. در سال 2013 دست‌نوشته داستان «مورفی» نیز یک و نیم میلیون دلار به فروش رسید.
 

 

جیمز پترسون، نویسنده پرکار و پرفروش دنیا نیز پس از نگارش نخستین رمانش، «شماره توماس بریمان» 31 بار جواب منفی از ناشران مختلف گرفت. «شماره توماس بریمان» اولین داستان از مجموعه کاراگاه اَلکس کراسِ پترسون است. پترسون حالا یکی از موفق‌ترین نویسندگان دنیا است. خود او در این باره به نیویورک‌تایمز گفته است: «هنوز نام همه ناشرانی که کتابم را نپذیرفتند دارم. گاهی برایم کتابی به عنوان هدیه می‌فرستند و از من تمجید می‌کنند، اما دیگر حرف‌هایشان برای من ارزشی ندارد.»
 

 

 

اولین داستان استفن کینگ نیز سرنوشت خوبی نداشت. «کری» نام نخستین رمان کینگ بود و 30 بار توسط ناشران رد شد. در نهایت انتشارات «دابل‌دی» برای او نامه‌ای نوشت: «تبریک می‌گویم. رمان شما در نشر ما منتشر می‌شود و 2500 دلار به عنوان حق‌التألیف اولیه به شما پرداخت می‌کنیم. آینده شما بسیار روشن است.» و همان‌طور که همه می‌دانیم آینده روشن او در حال حاضر پیش روی همه ماست.
 

 

«زمانی برای کشتن»، مخستین داستان جان گریشام نیز 28 بار از ناشران جواب رد گرفت. ناشران زیادی نویسنده جنایی اهل آمریکا را ناامید کردند تا اینکه انتشارات «وینوود» در سال 1988 میلادی تصمیم به چاپ کتابش گرفت. پنج هزار نسخه از کتاب منتشر شد و موفقیتی کسب نکرد اما پس از انتشار کتاب بعدی گریشام تحت عنوان «شرکت» کتاب اول نیز مورد استقبال عمومی قرار گرفت و بیش از یک و نیم میلیون نسخه به فروش رفت و در نهایت در سال 1996 تبدیل به نسخه‌ای سینمایی شد.
 

 

«تبصره 22» نوشته جوزف هلر نیز 22 بار توسط خانه‌های انتشاراتی مختلف رد شد. یکی از ناشران برای نویسنده نوشت: «اصلا نمی‌دانم نویسنده چه می‌گوید. ظاهرا در تلاش است بامزه باشد اما این اثر حتی در سطحی روشنفکرانه نیز بامزه نیست!!» ناگفته نماند که «تبصره 22» به یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار دنیا در سبک کمدی سیاه تبدیل شد.
 

 

«سالار مگس‌ها» نوشته ویلیام گلدینگ، نویسنده برنده جایزه نوبل نیز قبل از انتشار توسط 21 ناشر مختلف رد شده بود.
 

 

«دوبلینی‌ها»، تنها مجموعه داستان کوتاه جیمز جویس نویسنده ایرلندی نیز 18 بار توسط ناشرین رد شد. 9 سال طول کشید تا جویس ناشری برای نخستین کتاب خود بیابد. در نهایت ناشری پذیرفت کتاب جویس را منتشر کند، اما به او گفت در صورتی که این مجموعه داستان 500 نسخه بفروشد به او حق‌التألیف پرداخت می‌کند. اما با وجود اینکه خود جویس 120 نسخه از کتاب را خریداری کرد فقط 499 نسخه از آن به فروش رفت. البته در دنیای امروز «دوبلینی‌ها» یکی از آثار مدرن و محبوب دنیای ادبیات به حساب می‌آید، در دانشگاه‌های بسیاری تدریس می‌شود و دوستداران فراوانی دارد.

 

 

«آدم‌فروش» نوشته پل بیتی، نویسنده آمریکایی نیز از سوی 18 ناشران پذیرفته نشد. نویسنده می‌گوید ناشران به او می‌گفتند کتابش را دوست دارند، اما نمی‌توانند منتشرش کنند. در نهایت کتاب بیتی منتشر شد و برنده کتاب ملی آمریکا و جایزه بوکر شد و او را تبدیل به نخستین آمریکایی کرد که موفق شد جایزه بوکر را به دست آورد.

(منبع: ایبنا)

1396/11/19
1253

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر