برگزاری نمایشگاه در ژاپن

«برج آزادی» و «تئاتر شهر» در توکیو

معماری مدرن و معاصر ایران در قالب یک نمایشگاه به ژاپن سفر خواهد کرد.

مهرداد زواره‌محمدی ـ معمار و مدیر این نمایشگاه ـ در این‌باره گفت: این نمایشگاه اسفندماه ۱۳۹۶ با دعوت انجمن معماران ژاپن به نمایش درمی‌آید. این کار در راستای توسعه فعالیت‌های فرهنگی با محوریت معماری در قالب برگزاری نمایشگاه، سخنرانی و تبادل‌های علمی برگزار خواهد شد. بعد از اینکه فرصت طلایی حضور ایران در بینال ونیز را در سال ۲۰۱۵ داشتیم، احساس کردیم معماری ایران می‌تواند به جهان و خارج از مرزهای جغرافیایی ایران معرفی شود.

او ادامه داد: با وجود معماران جوان و پیشکسوت در کشورهای مختلف این توان وجود داشت که برنامه‌هایی در قالب نمایشگاه، سمپوزیوم، کنفرانس و گفت‌وگوی معمارانه با موضوع‌هایی که بین دو کشور جذابیت و زمینه مشترک دارد، برگزار شود و راه‌حل‌های اجرایی برای ارتقا کیفیت معماری و شهر  ایجاد کند.

زواره‌محمدی گفت: ما به گروهی تبدیل شدیم که در کنار فعالیت‌های معماری این‌گونه رویدادها را پیگیری کردیم و در این زمینه گفت‌وگوی جدی با انجمن معماران ژاپن انجام دادیم. امسال این نهاد ژاپنی به معماری ایران علاقه‌مند شد و افراد پیشکسوت معماری در ژاپن این برنامه را رقم زدند و خودشان به شکل  خودجوش با معماران پیشکسوت ما تماس برقرار کردند و از ما دعوت کردند معماری مدرن و معاصر ایران را در این نمایشگاه ارائه کنیم و گفت‌وگوی معماری را  بین این دو فرهنگ داشته باشیم. آن‌ها همچنین تاریخچه اولین حضور مهندسان ژاپنی را در ایران که به بیش از ۱۰۰ سال پیش برمی‌گردد، پیدا کردند. 

او ادامه داد: با تداوم این ارتباط ها و انجام پروژه های پژوهشی بین دوکشور می‌توانیم در حوزه های مختلفی که ژاپنی ها بسیار پیشرو هستند مانند ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و نوسازی بافت های فرسوده اقداماتی را به پیش ببریم. با این ارتباطات، پروژه‌های مشترکی در ایران و خارج از کشور شکل بگیرد و دانش تخصصی و تکنولوژی روز دنیا که کمتر در ایران وجود دارد، ورود و تجلی پیدا کرده و باعث افزایش کیفت مهندسی در ساختمان‌های ایران شود.

این معمار اظهار کرد: حدود ۷۰-۸۰ پروژه ساخته شده معاصر و با کیفیت در سه گروه ساختمان های عمومی، آپارتمانی و رها در طبیعت توسط این گروه انتخاب شده و در توکیو در کنار دو بخش دیگر نمایشگاه به نمایش درخواهد آمد.  مدت زمان برگزاری این نمایشگاه دو ماه در نظر گرفته شده به دعوت انجمن معماران ژاپن و در مجموعه «Archi-Depot» شهر توکیو برپا خواهد شد.

این معمار با بیان اینکه این نمایشگاه در سه بخش مختلف برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: بخش اول به معماری مدرن ایران (دوره پهلوی دوم) برمی‌گردد که حدود ۲۰ پروژه شاخص آن دوره مانند برج آزادی، تئاتر شهر، موزه هنرهای معاصر، موزه فرش، فرهنگسرای نیاوران، مجلس سنا به نمایش درمی‌آید. این معرفی به وسیله ساخت ماکت، اسلاید، فیلم و تابلویی حاوی مدارک آن بنا انجام می‌شود.

مدیر این نمایشگاه درباره بخش دوم این رویداد نیز گفت: پروژه‌هایی وجود دارد که توسط معماران سرشناس دنیا و ژاپن برای ایران طراحی شده است اما از آنجا که این پروژه‌ها با وقوع انقلاب اسلامی ایران همزمانی پیدا کردند، اجرایی نشدند.

زواره‌محمدی درباره بخش سوم این نمایشگاه توضیح داد: همچنین در بخش سوم تعدادی از پروژه‌های معاصر ساخته شده ایران در ۴ دسته پروژه‌های عمومی (Public)، پروژه‌های آپارتمانی (In Fill)، پروژه‌های رها در طبیعت (Monad) و پروژه‌های بسیار شاخص ساخته‌نشده (UnBuilt) مانند فرهنگستان و کتابخانه ملی مرحوم میرمیران و سینما آزادی فرشید موسوی به نمایش درخواهد آمد.

این معمار درباره بخش‌های دیگر این رویداد گفت: در کنار این نمایشگاه برنامه‌هایی مانند سمپوزیوم علمی و پژوهشی برگزار می‌شود و افرادی مانند آراتا ایزوزاکی، علی کرمانیان و پروفسور میاکه سخنرانی خواهند کرد.

به گفته او، پنل گفت‌وگو درباره معماری ایران در روز افتتاح نمایشگاه در ۱۵ اسفند ماه ۹۶ (۶ مارچ ۲۰۱۸) برگزار خواهد شد.

زوراره‌محمدی همچنین خبر داد که این نمایشگاه پس از توکیو در تهران، اصفهان، شیراز و مشهد به نمایش درخواهد آمد.

 این برنامه در ادامه نمایشگاه معماری ایران در بینال هنر ونیز سال ۲۰۱۵، برنامه مشترک معماری ایران و ژاپن در فروردین ۱۳۹۵ و نمایشگاه معماری ایران در ارمنستان در شهریور ۱۳۹۵ برگزار خواهد شد.

(منبع: ایسنا)

1396/11/18
1552

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر