کار بدون استرس

نقش مواد غذايي دركاهش استرس

تغذيه و استرس

عادت‏‌هاي خاص غذايي مي‌تواند سبب ايجاد و يا افزايش استرس در زندگي افراد شود. از جمله اين عادت‏‌ها، مصرف کافئين، الکل، قند و گرفتن رژيم‏‌هاي است.

زماني كه بدن در معرض استرس قرار مي‏‌گيرد، با ترشح هورمون‌‏هاي استرس،سطح  اسيدهاي چرب و قند در خون بالا مي‏‌رود. قند خون موجب مي‏‌شود انرژي و نياز بدن به سوخت‌و‌ساز و مقابله با عامل استرس زا تأمين شود.

برخي از افراد در چنين مواقعي به خوردن كمي‏ خوراكي شيرين مثل شربت، شكلات و خرما دست مي‏‌زنند. اگر اين كار انجام نشود سطح قند خون افت شديدي پيدا مي‌‏كند و در نتيجه بدن توانايي لازم براي مقابله با عامل استرس زا را از دست مي‌دهد و فرد به افسردگي يا اضطراب، خستگي و زودرنجي پس از استرس دچار مي‏‌شود. البته چنين حالت‌هايي براي همه افراد رخ نمي‏‌دهد و بدن كساني كه تغذيه مناسبي دارند عكس‌العمل بهتري نيز در رويارويي با استرس‏‌ها  از خود نشان مي‏‌دهد.

 

مواد كافئين دار و استرس

توصيه مي‏‌شود در موقعيت‏‌هاي استرس‌زا از خوردن مواد كافئين‌دار مثل چاي، قهوه و شكلات‌هاي كافئين‌دار خودداري كنيد. کافئين دستگاه اعصاب مرکزي را تحريک مي‌کند. اين ماده در چاي، نوشيدني‏‌هاي سبک، کاکائو، شکلات و بعضي داروها وجود دارد.

کافئين از طريق جدار معده و روده‏‌ها ظرف چند دقيقه جذب شده و توسط جريان خون به تمام قسمت‌هاي بدن مي‌رسد. اگر مقدار آن به اندازه كافي باشد فرد سرحال شده و مي‌‏تواند هوشيارانه‏‌تر عمل کند اما مصرف بيش از حد کافئين مي‌تواند زيان‌آور و مسئله‌ساز باشد. کافئين، هورمون‏‌هاي استرس را تحريک مي‌کند و ممکن است منجر به افزايش ضربان قلب و فشار خون شود. کافئين و اسيد موجود در قهوه باعث تحريک ديواره معده و روده‏‌ها مي‏‌شود  و مصرف بيش از حد آن مي‌تواند سبب برانگيختگي، اضطراب، بي‌قراري و پريشاني، اختلال در خواب يا سر گيجه شود.

 

رژيم غذايي و استرس

رژيم غذايي حاوي پروتئين، كربوهيدرات، كلسيم، پتاسيم، آهن و روي براي مقابله با شرايط استرس‌زاي محيط‏‌هاي كاري مناسب است.

 

پروتئين

گوشت، مرغ، ماهي، تخم مرغ، پنير و شير، لوبيا و سويا

كربوهيدرات

نان سبوس دار، برنج، لوبيا، سيب زميني

كلسيم

شير، پنير، ماست، ماهي، كلم، كاهو، سيب زميني، شاتوت، پرتقال

پتاسيم

سيب‌زميني، ماهي (ساردين)، ماست، موز

آهن

گوشت، تخم مرغ، غلات، لوبيا، برگه ميوه‌‏ها

روي

جگر، مرغ، سويا، برنج، گلابي، لوبيا

ويتامين‏‌ها و مكمل‏‌هاي غذايي

ويتامين ث، گروه ويتامين‏‌ها ب، قرص‏‌ها و كپسول‏‌هاي حاوي مواد معدني

 

نعناع، موثر در كاهش استرس

چاي نعناع در كاهش استرس، بي‌خوابي و سردردهاي عصبي كاربرد دارد. از ديگر موارد مصرف نعناع، كاربرد آن در تسكين مشكلات گوارشي همچون نفخ، سوء‏هاضمه، تهوع و مشكلات گوارشي ناشي از استرس است.

 

معجزه سيب

خوردن روزانه يك عدد سيب متوسط براي مقابله با استرس‏‌هاي محيط كار توصيه شده است. برخي از متخصصين تغذيه چاي پوست سيب را يك نوشيدني مناسب براي آرامش‌بخشي اعصاب معرفي مي‌‏كنند. از آنجا كه سيب، يك منبع غني از ويتامين‌هاي گروه B،  منيزيم و فسفر است و در تقويت اعصاب نقش بسزايي دارد.

تحقيقات جديد نشان مي‌‏دهد دم کردن پوست سيب و شيرين کردن آن با اندکي عسل، نوشيدني آرامش‌بخشي مي‏‌سازد که بهترين دارو براي آرام كردن اعصاب متشنج و به خصوص آرام كردن و رهايي بدن از استرس‏‌هاي روزانه است. خاصيت اعجاب‌انگيز ديگري که در سيب است به توانايي اين ميوه در منبسط کردن اعصاب ناحيه صورت مربوط مي‏‌شود. زمان خوردن سيب احساس مي‏‌کنيم تنشي که تا پيش از اين در عضلات صورت خصوصا ناحيه فک داشت برطرف شده است.

از ديگر فوائد اين ميوه مي‌‏توان به وجود اسيد سيتريك موجود در آن اشاره كرد كه به هضم مواد غذايي و دفع سموم از بدن كمك مي‏‌كند. اين اسيد به همراه پتاسيم موجود در اين ميوه به دفع اوره، اسيد اوريك و مواد زائد صفراوي كمك كرده و براي بيماران كبدي، رماتيسم و نقرس مفيد است.

 

براي مقابله بهتر با استرس از سه چيز دوري كنيد:

1- غذاهاي خيلي چرب

2- كافئين (قهوه، چاي تيره، نوشابه‏‌هاي كولا‌دار)

3- قند و شكر

1396/10/14
1160

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر