کار بدون استرس

استرس چه اثراتي بر سلامتي ما دارد؟

استرس سيستم ايمني بدن را ضعيف مي‏‌كند

آزمايشات نشان مي‏‌دهد استرس مداوم سيستم ايمني بدن انسان را به شدت تضعيف مي‏‌كند به طوري كه فرد در برابر كوچك‌ترين بيماري‌‏ها مقاومتي نشان نمي‌‏دهد. زماني كه سيستم ايمني بدن ضعيف شود، بدن ما قادر به مبارزه با ميكروب‏‌ها و ويروس‌‏هاي بيماري‌زا نيست و به تدريج ممكن است فرد دچار بيماري‏‌هايي شود كه علت اصلي بوجود آمدن آنها استرس بوده است. زخم معده نمونه‌اي از اين بيماري‏‌ها است. همچنين يكي از دلايل سرطان پوست استرس زياد اعلام شده است.

 

علت عمده بيماري‏‌هاي قلبي و ديابت استرس است

تحقيقات دانشمندان انگليسي مشخص ساخته استرس عاملي است براي ابتلا به بيماري‏هاي قلبي و ديابت. استرس با تأثير بر روي سيستم‏‌هاي متابوليكي بدن موجب به هم خوردن نظم آن‏ها مي‌‏شود و تغييرات فشار خون، چاقي، بي‌اشتهايي و يا پرخوري و انواع بيماري‌ها  نتيجه آن خواهد بود.

محققان فنلاندي با مطالعه روي 1000 مرد و زن جوان دريافتند مرداني که شغل‏‌هاي پراسترسي دارند، سريع‌تر از ساير افراد علائم بيماري قلبي را نشان مي‏‌دهند، اما در زنان جوان چنين وضعيتي مشاهده نشده است.

تماس دائمي ‏با استرس، موجب تجمع چربي و کلسترول در دهانه سرخرگ‏‌ها شده و فرد را در معرض بيماري آرتروسکلروز يا تصلب شرايين قرار مي‏‌دهد. در صورتي که فرد دچار اضافه وزن و عادات بدغذايي باشد مقدار گرفتگي عروق به مراتب بيشتر مي‏‌شود.

به همين علت لازم است افرادي که به مشاغل پر استرس اشتغال دارند از روش‌‏هاي مختلف تن آرامي ‏(مديتيشن) در محل کار خود و يا منزل استفاده کنند.

 

استرس شريان‏‌هاي بدن را ضخيم مي‌‏كند

كار كردن در محيط‏‌هاي پراسترس براي مردهاي زير 30 سال تصلب شرائين زودرس را به همراه خواهد داشت. محققان فنلاندي پس از چند سال تحقيق بر روي شاغلين متوجه شدند استرس‏‌هاي محيط كار مي‏‌تواند ديواره شاهرگي و شريان‏‌ها را در مردها ضخيم‌تر كند. در نتيجه، عبور جريان خون با مشكل مواجهه مي‏‌شود كه سكته و بيماري‌هاي قلبي را به همراه خواهد داشت.

 

علت بسياري از ضايعات دهاني استرس است

محققان اعلام كرده‌‏اند يكي از دلايل اصلي ايجاد آفت‏‌هاي دهاني كوچك در دهان، استرس‏‌هاي روزمره است.

 

استرس با بيماري ام.اس هم ارتباط دارد

كساني كه به طور مرتب استرس زيادي را تجربه مي‏‌كنند در معرض ابتلا به بيماري S.M قرار مي‌گيرند. اين بيماري مختص اعصاب مركزي بوده ( مغز و نخاع ) و ايجاد لكه‌‏هاي سفيد يا پلاك‌هاي متعددي در مغز مي‌‏كند. پلاك‌ها سفت‌شدگي غلاف‌هاي سلول‌هاي (ميلين‏‌ها) عصبي مغز مي‏‌باشند، كه اين سفت يا سخت‌شدگي جلوگيري از انتشار جريان الكتروشيميايي رشته‏‌هاي عصبي و اختلال در حركات مي‏‌شود.  افرادي كه عضوي از خانوده خود را از دست مي‏‌دهند و يا متاركه مي‏‌كنند بايد مراقب استرس‏‌هاي ناشي از چنين پيامدهايي باشند.

 

استرس موجب بالا رفتن  چربي خون مي‏‌شود

افرادي كه در معرض انواع استرس‏‌هاي محيط كار و يا زندگي قرار دارند كلسترول خونشان بالاتر از كساني است كه در محيطي آرام و بدون استرس فعاليت مي‏‌كنند.

 

استرس موجب ايجاد اختلال در حافظه كوتاه‌مدت مي‏‌شود

هنگام مواجه شدن با استرس، مغز به صورت موقت ارتباط سلول‌‏هاي عصبي در ناحيه هيوكامپ خود را كاهش مي‏‌دهد و به اين ترتيب فرد دچار اختلال در حافظه كوتاه‌مدت خود مي‏‌شود. اين وضعيت حتي در مواجهه با استرس‌‏هاي خوشايند مانند ازدواج، خريد خانه يا به دنيا آمدن فرزند نيز اتفاق مي‏‌افتد.

1396/10/14
1284

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر