پیشنهاد برای مطالعه آخر هفته:

«شرح غزل‌های حافظ» از نشر نو ـ کتابی که باید در همه خانه‌ها باشد

محمد بقایی ماکان نویسنده و اقبال‌شناس ایرانی کتاب «شرح غزل‌های حافظ» به قلم حسینعلی هروی را برای مطالعه در آخر هفته پیشنهاد می‌دهد.

محمد بقایی ماکان نویسنده و اقبال‌شناس ایرانی  پیشنهادهای خود را برای مطالعه در آخر هفته عنوان کرد.

نویسنده «لعل روان» گفت: اخیرا چند کتاب به زبان انگلیسی مطالعه کرده‌ام که بیشتر پژوهشی است و فکر نمی‌کنم برای پیشنهاد به عامه مردم مناسب باشد اما اخیرا کتابی مطالعه کرده‌ام به نام «شرح غزل‌های حافظ» که حدود یک ماه پیش مطالعه آن را به پایان رساندم. این کتاب را حسینعلی هروی در چهار جلد تالیف کرده است.

نویسنده «شبستان ابد» درباره موضوع این کتاب توضیح داد: این کتاب شرح و تفسیر بیت به بیت اشعار حافظ است. در این شرح ابتدا عین بیت آورده شده و بعد از آن نثری ساده آمده است. در مرحلۀ اول خواننده می‌فهمد که  بیت را چگونه باید خواند و رابطۀ کلمات  شعر با هم از نظر دستوری از چه قرار است. در مرحله بعدی مفردات بیت در حدی که برای خوانندۀ متوسط الحال ضرورت دارد معنی شده است و  در نهایت به معنی و شرح و تفصیل  غزل پرداخته شده است. خواننده با خواندن این تفاضیل به فهم درستی از  اشارات و کنایات نهفته در ابیات پی می‌برد.

 

نویسنده «تصوف در تصور اقبال» درباره لزوم مطالعه این کتاب برای عامه مردم عنوان کرد: بعد از کتاب‌های آسمانی که در کتابخانه هر خانه‌ای وجود دارد،‌ دومین و بیشترین کتابی که در خانه هر ایرانی وجود دارد،‌ دیوان حافظ است. کمتر خانه‌ای است که اثری از این دیوان در آن نتوان پیدا کرد. ضرورت مطالعه کتاب «شرح غزل‌های حافظ» هم همین است. فهم کتابی که مونس مردم جامعه است برای همه ضرورت دارد و پیش‌نیاز این فهم مطالعه کتابی در این زمینه است.

محمد بقایی ماکان درباره نثر این کتاب گفت: نثر این کتاب خوش‌خوان و روان است و به آن صورتی نیست که تنها قشر دانشجو و روشنفکر بتوانند از آن استفاده کنند. نثر کتاب روان است و عموم افراد جامعه می‌توانند از آن استفاده کنند. به نظر من این کتاب برای هر قشری قابل فهم و قابل استفاده است.

گفتنی است؛ کتاب «شرح غزل‌های حافظ» نوشته حسینعلی هروی است که در چهار مجلد پس از سال‌ها با  کوشش  عنایت‌الله مجیدی و زهرا شادمان به چاپ رسیده است. این کتاب را نشر نو برای اولین بار در سال 1367 منتشر کرد و تا سال 1392 به چاپ هشتم رسیده است. قیمت این کتاب 140000 تومان است.

(منبع: ایبنا)

1398/06/24
1948

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر