نظریات علمی که جهان مدرن را شکل دادند

کتاب ایده ها به بازار نشر آمد

با قریب‌الوقوع بودن اتمام منابع انرژی بر روی زمین که در بازه‌ی هزار سال آینده رخ خواهد داد، انسان به دنبال استخراج منابع انرژی از سیارات و سیارک‌های منظومه شمسی و مسکونی کردن سیاراتی مانند مریخ است.

ویژگی هوموساپینس قابلیت نوآوری و ایده‌پردازی تأثیرگذار است؛ و این در هیچ‌یک از رده‌های زیستی پایین‌تر از او دیده نشده است. این تمایز و پیشرفت انسان‌های خردمند با وجود تشابه بخش اعظم ساختار کروموزوم و مغز آن‌ها با سایر نخستی‌ها ایجاد شده است. هیچ‌یک از رده‌های مختلف زیستی پایین‌تر از انسان نتوانسته‌اند هیچ‌گونه تمدنی را پایه‌ریزی کنند. درحالی‌که انسان خردمند در طی 150 هزار سال که از نشو و نمای او بر روی زمین می‌گذرد با توانایی تجزیه‌وتحلیل و همچنین نوآوری و ایده‌پردازی تأثیرگذار توانسته است سیر پیشرفت تمدنی را از مراحل شکارگر-گردآوری‌کننده و کشاورزی تا دوران صنعتی طی نماید و جهان مدرن امروز را بسازد.

روند نوآوری های بشر از ابتدا که با کشف و مهار کردن آتش شروع شد تا امروز که در مسیر مسکونی کردن سیارات منظومه شمسی و استقرار هوش مصنوعی هستیم همه جانبه و نمایی بوده است. در این مسیر شاهد کشف قوانین پایه و ساختاری جهان و درک مبانی ریاضیاتی جهان هستی به وسیله دانشمندانی چون نیوتن، ماکسول و اینشتین بوده ایم و ساختار اساسی جهان و ذرات بنیادین آن از کوارک ها گرفته تا اتم ها تبیین شده است. افق دید ما با کوشش های دانشمندانی چون کپرنیک و اِدوین هابل از دیدگاه زمین مرکزی و جهان محدود بطلمیوسی به کیهانی بی کران با فراخنای 14 میلیارد سال نوری و حاوی صدها میلیارد کهکشان که هر یک صدها میلیارد ستاره و سیستم منظومه ی شمسی را در بردارند گسترش پیدا کرده است؛ و اکنون دانشمندان به دنبال شواهدی از بَس گیتی هستند. همچنین با پژوهش بر روی نظریه ریسمان به دنبال تحقق رؤیای اینشتین مبنی بر اتحاد نظریه های نسبیت و کوانتوم می باشند.

 

به‌موازات این ایده‌ها و نظریات و با استفاده از شناخت قوانین حاکم بر جهان شاهد پیشرفت‌های درخشان فناوری بوده‌ایم که تمام جنبه‌های زندگی بشر امروز را دگرگون کرده‌اند.

اکنون انسان در آستانه‌ی گذار از فاز تمدنی صفر به فاز تمدنی یک قرار دارد. انسان آینده، با قابلیت اتصال مغز به رایانه‌های پرقدرت، بسیار هوشمندتر و توانمندتر خواهد شد. با قریب‌الوقوع بودن اتمام منابع انرژی بر روی زمین که در بازه‌ی هزار سال آینده رخ خواهد داد، انسان به دنبال استخراج منابع انرژی از سیارات و سیارک‌های منظومه شمسی و مسکونی کردن سیاراتی مانند مریخ است. در آینده‌ی نزدیک فرارو، دغدغه‌ی بشر باید حفاظت از محیط‌زیست، جلوگیری از گرمایش زمین و فراهم آوردن امکانات عادلانه‌ی زیست معقول و رفاه همگانی باشد.

مطالب بالا از مقدمه کتاب «ایده ها» نقل شده است.

این کتاب در 4 بخش مواد؛ فناوری و حمل و نقل؛ زمین، فضا و ماورا؛ و زیست شناسی و پزشکی به بیان 100 ایده می پردازد.

در صورت تمایل، برای خرید این کتاب به فروشگاه آی آی کتاب سری بزنید.

1400/12/02
836

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر