کتابی برای علاقه مندان به سینما و فیلمبرداری؛

کتاب حرفه من مدیر فیلمبرداری در نشر گویا به چاپ رسید

انتشارات گویا کتابی با نام «حرفۀ من مدیر فیلمبرداری» با زیرعنوان تجربۀ فیلمبردارهای تأثیرگذار جهان به قلم پیتر اتدگوئی، نویسنده، پژوهشگر و تهیه کننده سینمای آمریکا منتشر کرده است.

انتشارات گویا کتابی با نام «حرفۀ من مدیر فیلمبرداری» با زیرعنوان تجربۀ فیلمبردارهای تأثیرگذار جهان منتشر کرده است. این کتاب به قلم پیتر اتدگوئی است.

پیتر اتدگوئی که خود نویسنده، پژوهشگر و تهیه کننده سینمای آمریکاست در پیشگفتار این کتاب آورده است:

این مجموعه قرار نیست کتاب راهنمای «چگونه کار کنیم» باشد، اگرچه فیلمبردارهایی که در صفحه های بعد با ما به گفت وگو می پردازد از شگردهایی در کار حرفه ای پرده برمی دارند و در مورد مسائل فنی نیز بحث می کنند، اما تمرکز بیشتر بر نقطه نظرهای شخصی و فردی آنها در مورد بیان سینمایی است.

او در این کتاب گفت و گوهایی با فیلمبرداران مختلف انجام داده است و هر فصل را بر اساس مصاحبه با یک فیلمبردار تنظیم کرده و آن طور که خود می گوید ساختار متن را برای حفظ لحن، زیر نظر مصاحبه شونده ویرایش کرده است.

مترجمان این اثر نازنین مفخم و محمد آلادپوش هستند که در مقدمه مترجم به این موضوع اذعان کرده اند که سعی بسیار در حفظ لحن مصاحبه ها داشته اند:

این اهمیتی حیاتی داشت. زیرا بخش مهمی از شخصیت و فرهنگ فیلمبردار در بیان او نهفته است و اگر لحن حفظ نمی شد خواننده با مصاحبه شونده بیگانه می ماند و با شخص خاصی در میان مصاحبه شونده ها احساس نزدیکتری نمی کرد.

در این کتاب نام فیلم های زیادی آمده است که مترجمان در مورد آن دسته از فیلم ها که در ایران به نمایش درنیامده اند تا آنجا که امکان داشته سعی کرده اند به انتخاب اصلح برسند. و فیلم هایی هم که نمایش عمومی داشته اند با همان نام خوانده شده اند.

در پشت جلد کتاب نقل قول هایی آمده که خواندن آنها خالی از لطف نیست:

فیلم سازی عملی غیرطبیعی است. سینما رسانه ای تأویل شده و تصنعی است. تصور غلطی وجود دارد که در سبک سینمای «رها کردن به حال خود» خلاقیت بیشتری هست، اما به نظر من این توجیهی برای تنبلی است. این یعنی نادیده گرفتن این واقعیت که جای بازیگر در قاب تصویر از ابزار مهم قصه گویی در کار سینماست.

هاسكل وكسلر


به جای اینکه فیلمنامه در دست، وارد صحنه بشوم و فکر کنم: «چگونه باید از این صحنه فیلمبرداری کرد؟»، ترجیح دادم بپرسم: «می خواهم فیلمبرداری این صحنه چه تأثیری بر مخاطب داشته باشد؟». این شیوه سخت گیری شما را مجبور می کند چیزهایی را که ممکن است زائد یا مزاحم باشند، حذف کنید. آنچه شما ترجیح می دهید انجام ندهید به اندازه آنچه ترجیح می دهید انجام دهید اهمیت دارد. تفکر حذفی به انسان کمک می کند آنقدر طرح را خلاصه کند تا کاملا از نظر بصری، حسی و داستانی برای تماشاچی قابل درک شود.

گوردن ویلیس


سعی می کنم با کارگردان هایی کار کنم که می خواهند فیلم هایشان بر تماشاچی تأثیر بگذارد، و مردم را وادارد مدتی پس از ترک سالن درباره موضوع فیلم بحث کنند. برای من فیلم هایی جالبند که به مرور زیر پوست تماشاگر رخنه می کنند. فیلم هایی با شهامت بیان واقعیت های جاری بین مردم به کشف عواطفی می پردازند که من می توانم با آنها ارتباط برقرار کنم.

روبی مولر

 

کتاب «حرفۀ من مدیر فیلمبرداری» در 17 فصل با سرعنوان یک فیلمبردار تدوین شده و در انتها علاوه بر واژه نامه، فهرستی از نام فیلم ها، نام ها و نام مؤسسه ها را به خوانندگان عرضه می کند.

این کتاب در 254 صفحه و با قیمت 70000 تومان از سوی نشر گویا به بازار نشر روانه شده است.

برای تهیه کتاب «حرفۀ من مدیر فیلمبرداری» می توانید سری به فروشگاه اینترنتی آی آی کتاب بزنید.

1400/05/10
1185

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر