آیا واقعاً دنیای ما سه بعدی است؟

کتاب چرا سه بعد در انتشارات سبزان به چاپ رسید

شاید فکر کنید این سؤال که «چرا فضا سه بعد دارد» یکی از برجسته ترین و اصلی ترین سؤال هایی است که امروزه، فیزیک با آن روبه رو است. اما این موضوع به ندرت مورد توجه قرار می گیرد.

یکی از بدیهی ترین سوالات در فیزیک این است که «چرا فقط سه بعد وجود دارد؟» اما آیا این سوال آن طور که باید مورد توجه قرار گرفته است؟

اندرو توماس، دکترای فیزیک، در این زمینه می گوید:

شاید فکر کنید این سؤال که «چرا فضا سه بعد دارد» یکی از برجسته ترین و اصلی ترین سؤال هایی است که امروزه، فیزیک با آن روبه رو است. اما این موضوع به ندرت مورد توجه قرار می گیرد. در هر لیستی از مهم ترین سؤال های پیش روی فیزیک، همیشه این موارد ظاهر می شوند: یکپارچه سازی گرانش و مکانیک کوانتومی، انرژی تاریک، ماده تاریک، مسئله ی مشهور سلسله مراتب در فیزیک ذرات. اما به ندرت می بینید که کسی بپرسد چرا فقط سه بعد از فضا داریم. آیا چون این سؤال بسیار سخت به نظر می رسد، بهترین راه، نادیده گرفتن آن است؟

او کتاب «چرا سه بعد» را لذت بخش ترین کتابی می داند که تاکنون نوشته است. توماس در این کتاب در کنار پاسخ دادن به سوال اساسی «چرا سه بعد؟» به موضوعات جانبی بسیاری نیز پرداخته است از نسبیت، ترمودینامیک، فیزیک ذرات، مکانیک کوانتومی تا نظریه ریسمان ها همه را در کتابی کم حجم و خوشخوان ارائه داده است.

او در این سفر کوتاه مدت، به قدرت جادویی عدد 3 می پردازد، از تیغ اوکام می گوید، از کوپرنیک و بعد به ابعاد می پردازد و مفهوم فضازمان را توضیح می دهد و از آنجا به هندسه سه بعدی می رسد و اجسام افلاطونی و ...

مترجم کتاب نیز در مقدمه کتاب اذعان داشته است که :

بزرگ ترین کشف های جهان، حاصل فکر کردن به ساده ترین اتفاقات بوده اند. تا پیش از نیوتن، میلیون ها نفر سقوط یک سیب به سمت زمین را دیده بودند و هیچ کس فکر نمی کرد که در پشت این اتفاق ساده، یکی از بزرگ ترین قوانین فیزیکی جهان پنهان شده باشد. بسیاری از ما بی وزنی ناشی از حرکت ناگهانی آسانسور را حس کرده ایم، اما این اینشتین بود که با فکر کردن به این موضوع ساده، قانون نسبیت عام را توسعه داد. حتماً غوطه وری در استخر آب را تجربه کرده اید، اتفاق روزمره ای که عامل کشف قانون شناوری ارشمیدس شد. سه بعدی بودن فضا نیز یکی دیگر از بدیهیات پیرامون ماست، به قدری بدیهی که حتی فکر کردن به آن هم عجیب به نظر می رسد.

کتاب «چرا سه بعد؟» با ترجمه احسان بدریکوهی به تازگی در انتشارات سبزان به چاپ رسیده است.

برای خرید این کتاب می توانید به فروشگاه اینترنتی آی آی کتاب سری بزنید.

1400/04/16
880

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر