شرح مختصری بر کتاب‌ تاریخچه زمان و جهان در پوست گردو

استیون هاوکینگ و چکیده ای از دانش او در انتشارات سبزان به چاپ رسید

کتاب استیون هاوکینگ و چکیده‌ای از دانش او و شرح مختصری بر کتاب‌های تاریخچه زمان و جهان در پوست گردو به تازگی در انتشارات سبزان به چاپ رسیده است.

کتاب استیون هاوکینگ و چکیده‌ای از دانش او و شرح مختصری بر کتاب‌های تاریخچه زمان و جهان در پوست گردو به تازگی در انتشارات سبزان به چاپ رسیده است. نگاه مختصری به مطالب کتاب می اندازیم.

خلاصه آنچه قرار است در این کتاب بخوانیم به شرح زیر است:

بدون شک، استیون هاوکینگ شناخته‌شده‌ترین دانشمند هم‌عصر ماست. داشتن ذهنی رها و مشکلات جسمی فراوانش او را برای همه جذاب کرده بود. آشنایی با دانش و چالش‌های وی، همواره، برای همه جذاب بوده و به همین دلیل، کتاب‌های متعددی درباره‌اش نوشته شده است که بیشترشان به زندگی و مسائل تاریخی مرتبط با او پرداخته‌اند.

هاوکینگ تمام زندگی علمی خود را وقف تحقیقاتی کرد که درست برخلاف تحقیقات عملی و کاربردی بود، اما این مسئله دقیقاً همان چیزی بود که کارهایش را برای بسیاری از افراد جذاب می‌کرد. او به ما می‌آموزد که جهان تا چه اندازه می‌تواند جذاب باشد و به اشتراک گذاشتن این جذابیت با دیگران تا چه حد شگفت‌انگیز است. این دانشمند بزرگ، در تمام دورة فعالیت علمی خود، صرفاً در پی یافتن پاسخ سؤالات بزرگ بشریت نبود؛ بلکه از آن مهم‌تر، همیشه سعی می‌کرد به‌گونه‌ای در مورد کارش صحبت کند که تعداد بیشتری از مردم بتوانند در یافته‌های او سهیم شوند.

کتاب پیش رو مروری بر کارهای استیون هاوکینگ ـ با تمرکز بر کتاب‌های تاریخچه زمان و جهان در پوست گردو ـ است و بر مفاهیم علمی مرتبط با کارهای او تمرکز دارد. در این کتاب، سعی شده بیشترین اطلاعات در کمترین حجم ممکن ارائه شود و به مفاهیمی همچون تابش هاوکینگ، پارادوکس اطلاعات در سیاه‌چاله، کوانتوم و همچنین زمان موهومی به‌صورت مفهومی پرداخته شده است؛ به صورتی که دیدگاه خواننده را دربارة این موضوعات تغییر خواهد داد.

در پشت جلد کتاب می خوانیم:

پارادوکس اطلاعات یکی از جذاب‌ترین مسائل حل‌نشده‌ای است که استیون هاوکینگ برای جهان باقی گذاشته است. هنوز نظریه‌ای وجود ندارد که به‌طور قطعی به ما بگوید سیاه‌چاله‌ها چگونه کار می‌کنند و بر سر اطلاعاتی که در پشت یک افق رویداد ناپدید می‌شوند چه خواهد آمد؛ اگرچه قضیه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد. شاید هم در نهایت، اطلاعات از بین رفته باشند. شاید اینکه بپذیریم اطلاعات به‌راحتی از بین می‌روند با حس زیبایی‌شناسیِ انسانی در تضاد باشد، ولی جهان وظیفه‌ای برای راضی نگه داشتن ما ندارد. اما ممکن است هنگامی‌که یک سیاه‌چاله فروپاشی می‌کند، جسم کوانتومی عجیبی وجود داشته باشد که هرچند با نظریه‌های امروز نمی‌توان آن را تصور کرد، ولی تمام اطلاعات را در مورد ماده‌ای که درون سیاه‌چاله سقوط کرده است ذخیره کرده باشد. یا شاید اطلاعات به‌سادگی به یک جهان موازی منتهی شود. پارادوکس اطلاعات را تنها زمانی به‌درستی درک خواهیم کرد که نظریه‌ای داشته باشیم که به ما بگوید حقیقت تکینگی که قرار است در پشت افق رویداد یافت شود چیست. مسلماً این میراث هاوکینگ برای مدت‌زمانی طولانی ما را مشغول خواهد کرد...

در فهرست کتاب آمده است:

 تکینگی‌ها / آغاز عالم

1. امواج گرانشی / وقتی سیاه‌چاله‌ها با هم برخورد می‌کنند

2. تابش هاوکینگ / چرا سیاه‌چاله‌ها آن‌چنان هم که تصور می‌شد سیاه نیستند؟

3. پارادوکس اطلاعات / همه چیز در ورای افق رویداد ادامه دارد

4. پیش از انفجار بزرگ / در گسترة بی‌نهایت فضازمان اقلیدسی

***

برای خرید این کتاب می توانید به فروشگاه اینترنتی آی آی کتاب سری بزنید.

در ضمن برای خرید کتاب هایی به قلم هاوکینگ اینجا کلیک کنید.

کتاب هایی از جمله «بر شانه های غول: مباحث علمی گالیلئو گالیله»، «بر شانه های غول: مباحث علمی یوهانس کپلر»، «بر شانه های غول: مباحث علمی آلبرت اینشتین (نظریه نسبیت عام و نسبیت خاص)» و مجموعه رمان های علمی «دریچه ای به سوی کیهان»، «گنجینه کیهانی»، «انفجار بزرگ»، «رمز ناگشودنی» و «ماه آبی» که از جمله کتاب های علم برای همه و خصوصا نوجوانان و جوانان علاقه به نجوم، ستاره شناسی و کیهان شناسی است.

1400/03/25
1189

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر