پروژه های آماتوری برای علاقه مندان نجوم رادیویی

چاپ کتاب «نجوم رادیویی» در انتشارات سبزان

این کتاب برای افرادی نوشته شده که تمایل به انجام پروژه های کاربردی در حوزه ی نجوم رادیویی دارند. همگام شدن با فصل های این کتاب، اطلاعات سودمندی را چه در زمینه ی ساخت و چه فهم عمیق تر پدیده های جهان در اختیار خواننده قرار می دهد.

کتاب «نجوم رادیویی: پروژه های آماتوری برای تمامی علاقه مندان» نوشته ی استیون آرنولد به زودی روانه کتابفروشی ها می شود.

این کتاب برای افرادی نوشته شده که تمایل به انجام پروژه های کاربردی در حوزه ی نجوم رادیویی دارند. همگام شدن با فصل های این کتاب، اطلاعات سودمندی را چه در زمینه ی ساخت و چه فهم عمیق تر پدیده های جهان در اختیار خواننده قرار می دهد. برای درک مفاهیم این کتاب نیازی نیست تا در مباحثی همچون ریاضیات، فیزیک یا الکترونیک متخصص باشید. تمام فصول به زبانی بسیار ساده و قابل فهم به رشته ی تحریر درآمده اند؛ از این رو، تنها پیش نیاز لازم برای مطالعه ی آنها اشتیاق به یادگیری بیشتر است.

«نجوم رادیویی: پروژه های آماتوری برای تمامی علاقه مندان» در 9 فصل تدوین شده است. مترجمان در پیشگفتار کتاب درباره فصول کتاب آورده اند:

نویسنده ابتدا در فصل 1 به تاریخچه شگفت انگیز نجوم رادیویی می پردازد و سپس در فصل های 2 و 3 مفاهیم پایه ای در رابطه با فیزیک الکتریسیته، مغناطیس و اتمسفر را عنوان می کند تا مخاطب را با چرایی رخداد پدیده ها بیشتر آشنا کند. بعد از آن در فصل 4 قطعات الکترونیکی مورد نیاز را تک به تک معرفی می کند و کارکرد هرکدام را شرح می دهد. تمامی اینها در حقیقت مقدمه ای است تا با شروع فصل پنجم خواننده را با شاخص ترین پروژه های آماتوری نجوم رادیویی آشنا کند.

مترجمان درباره اهمیت این کتاب معتقدند:

نکته ی حائز اهمیت در رابطه با این کتاب این است که خواننده باید در هر نقطه ای از جهان قادر باشد از طریق وب سایت هر پروژه، ابزار مورد نیاز آن را تهیه کند اما متأسفانه به دلیل تحریم های موجود علیه کشورمان، تهیه ابزار آماده اگر برایمان غیرممکن نباشد با دشواری های بسیار زیادی روبه رو است. البته ناگفته پیداست که گاهی همین محدودیت ها زمینه ساز استقلال و یادگیری بیشتری برای ما خواهد بود. لذا در انتهای این کتاب، شماتیک مدار هر پروژه آورده شده که برای دسترسی و خوانایی بیشتر هم می توانید به وب سایت هر پروژه مراجعه کنید.

آنچه استیون آرنولد در انتهای کتاب نتیجه می گیرد این است که برای علاقه مندان نجوم رادیویی انجام دادن پروژه های مربوط به آن آنقدرها هم دور از ذهن نیست.

در بین علاقه مندان نجوم رادیویی ممکن است این تصور نادرست وجود داشته باشد که برای دنبال کردن این سرگرمی، حتماً به یک آنتن بشقابی بزرگ در حیاط منزلمان نیاز داریم! امیدواریم مطالعه  ی این کتاب چنین اندیشه ی نادرستی را از ذهن علاقه مندان پاک کرده باشد. در حقیقت دنبال کردن این علم می تواند با تجهیزات نسبتاً کم و صرف هزینه ی منصفانه ای اتفاق بیفتد. برای اینکه بتوانیم یک گیرنده ی رادیویی بسازیم و چگونگی عملکرد آن را درک کنیم، لازم نیست حتماً مدرک تحصیلی در حوزه ی ریاضیات یا الکترونیک داشته باشیم. البته نجوم رادیویی هم پیچیدگی های خاص خود را دارد اما تمام پروژه هایی که در این کتاب پوشش داده شده، توسط هر فردی که بتواند دستورالعمل ها را یک به یک دنبال و نکات ایمنی را رعایت کند، قابل انجام است.

کتاب «نجوم رادیویی: پروژه های آماتوری برای تمامی علاقه مندان» نوشته ی استیون آرنولد و با ترجمه پروین هویدا، سمانه عاقل‌پسند و مهران احدی به همت انتشارات سبزان به چاپ رسیده است.

برای خرید  کتاب «نجوم رادیویی» سری به فروشگاه اینترنتی آی آی کتاب بزنید.

1399/10/27
1166

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر