ترک سیگار

ترک سیگار ـ سیستم

یکی از بزرگترین موانع ترک سیگار این است که بیشتر روش‌هایی که تابه‌حال به این منظور ارائه شده، طولانی مدت و پیچیده‌اند، به علاوه برای ترک آگاهانه بايد حداقل یک کتاب را مطالعه کرد، اما اکثر کتاب‌های موجود آنقدر حجیم هستند که گاهی افراد آن‌را نیمه کاره رها مي‌کنند یا متاسفانه عده‌اي دیگر با مطالعه آن کتـاب‌ها به کشیـدن سیگار تحریک مي‌شوند.

یکی از بزرگترین موانع ترک سیگار این است که بیشتر روش‌هایی که تابه‌حال به این منظور ارائه شده، طولانی مدت و پیچیده‌اند، به علاوه برای ترک آگاهانه بايد حداقل یک کتاب را مطالعه کرد، اما اکثر کتاب‌های موجود آنقدر حجیم هستند که گاهی افراد آن‌را نیمه کاره رها مي‌کنند یا متاسفانه عده‌اي دیگر با مطالعه آن کتـاب‌ها به کشیـدن سیگار تحریک مي‌شوند. از اینرو ما تمام آن مراحلی را که برای ترک لازم است و تا به‌حال به آن توصیه و عمل شده یا شاید در کتاب‌های بزرگتر نیز به بعضی از آن‌ها  اشاره  شده  باشد در این کتاب کوچک به اختصار در 5 مرحلۀ سادۀ  سيگار، سیگار، بنگ، بنگ، بنگ خلاصه مي‌کنیم.

 

این پنچ مرحلۀ  ترک عبارتند از:

1- انگیزۀ ترک سیگار را برای خود مشخص کنید.

2- سیگارهای مصرفی خود را به نسبت اهمیتی که در سبک زندگی شما دارند درجه بندی کنید.

3- میزان مصرف سیگار خود را به‌طور تدریجی کاهش دهید.

4- سیگار را کاملاً  کنار بگذارید.

5- برای جلوگیری از عدم مصرف مجدد سیگار با استفاده از یک سری راهکارهای پیشنهادی از خود محافظت کنید.

طبیعی است که شما برای ترک آگاهانۀ مصرف سیگار بایـد سیستم را به‌طور کامل درک کنیـد.

 

مرحلۀ یک: انگیزۀ ترک سیگار را برای خود مشخص کنید.

ما ایمان داریم که دلایل شما برای ترک سیگار، موفقیت شما را در کنار گذاشتن سیگار تضمین مي‌کند. به عبارتی اگر انگیزۀ شما خانم یا آقا برای ترک، سطحی، غیر منطقی، یا از روی اجبار باشد، هر اندازه هم که تلاش كنید نمي‌توانید روند سخت ترک سيگار را پشت سر بگذارید.

در حقیقت ما با این کتاب به شما کمک مي‌کنیم تا انگیزه و تصمیم خود را برای عدم مصرف سیگار قطعیت بخشید. شاید تا به‌حال هیچگاه به‌طور جدی به انگیزه ترک خود  فکر نکرده باشیـد، اما بهتـر است برای دستیابی به یک زندگی سالمتر و پربارتر تصمیمی هوشیارانه‌تر اتخاذ كنيد.

 

مرحلۀ دو: سیگارهای خود را درجه بندی کنید.

بعضی از ما با وجود دلایل علمی متعدد که به شدت مصرف سیگار را  طرد مي‌کند، فکر مي‌کنیم اين کار مسئله‌اي کاملاً  شخصی است و بنا بر منطق خاص خود همچنان به مصرف سیگار ادامه مي‌دهیم. از اینرو بهتر است برای شروع، نوبت‌های سیگارهایی که طی چند روز اخیر استفاده کرده‌اید را بر اساس  تاثیری که بر سبک زندگی شما مي‌گذارد رده بندی کنید.

این رده‌بندی، وابستگی شما را به نوبت مصرف هر سیگار مشخص مي‌کند و به این ترتیب بهتر مي‌توانید به شکلی کم ضررتر اعتیاد خود را به آن نوبت خاص کاهش داده و یا برطرف کنید.

 

مرحله سه: سیگار خود را به شکلی پایدارو به تدریج کاهش دهید

کلید موفقیت بیشتر افراد درترک سیگار، کاهش تدریجی مصرف آن است. زيرا بدن فرد سیگاری به مرور زمان به مصرف بیشتر سیگار عادت مي‌کند پس به طور طبيعي برای ترک آن باید به شکلي تدریجي مصرف آن‌را کاهش داد.

 

مرحله چهار: پاک شدن!

روز ترک یا روزی که پاک مي‌شوید را مي‌توان با توجه به تعداد سیگاری که  روزانه مصرف مي‌کنید یا میزان علاقه شما به ترک سریع آن، یک هفته بعد از حالا (یا یک هفته بعد از زمانی که برای شروع این برنامه مصمم مي‌شوید) یا چند ماه دیگر پیش بینی کرد.

 

مرحله پنج: ترک ماندگار

در این مرحله به یکی از مهمترین مراحل ترک سیگار یعنی پاک باقی ماندن اشاره می‌شود.

زيرا بعضی تفکرات و وسوسه‌های نامعقول در زمان ترک، شما را به مصرف مجدد سیگار سوق خواهد داد.

من می‌خواهم برای مقابلۀ بهتر شما در برابر  چنین  تفکرات  نامعقول  و  پاك  ماندن  شما، بعضی از اطلاعات لازم را دراختیار تان بگذارم به شكلي كه شما با انجام برخی فعالیت‌های بدنی و ذهنی در برابر وسوسه‌های خطرناک مصرف مجدد سیگار مقاوم شوید.

بعد از آنکه سیگار را کاملاً کنار گذاشتید تنها کمتر از یک هفته احساس نیاز به مصرف سیگار در شما  فروکش کرده و چنان به زندگی سـالم و شـاد خود عادت مي‌کنید که تلاش برای ترک سیگار را کاملاً  ارزشمند خواهید یافت.

در حقيقت احساس پیروزی، رهایی و تسلط بر خویش در زندگی را به شکلی تازه حس خواهید کرد و در نهایت به درجه ای می رسید که امید وارانه و برای همیشه از اسارت مصرف سیگار رها مي‌گردید.

ترک سیگار به همین سادگی است و این مراحل ساده را نباید پیچیده کرد یا سخت گرفت پس هميشه این کتاب کوچک را درجیب بلوز یا کیف دستی خود به همراه داشته باشید تا در مواقع ضروری بتوانید  به سهولت به آن رجوع کنید.

1398/06/24
902

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر