ترک سیگار

چرا ترک؟

توجه به این حقیقت که ترک سیگار حداقل به طور موقت بسیار ساده است یکی از نکات کلیدی این بخش از روش ترک است. شاید تا به حال بارها سیگار را کنار گذاشته باشید، امّا متاسفانه آگاهانه یا نا آگاهانه مجدداً به مصرف آن روی آورده‌اید.

توجه به این حقیقت که ترک سیگار حداقل به طور موقت بسیار ساده است یکی از نکات کلیدی این بخش از روش ترک است. شاید تا به حال بارها سیگار را کنار گذاشته باشید، امّا متاسفانه آگاهانه یا نا آگاهانه مجدداً  به مصرف آن روی آورده‌اید. شاید هم بعضی از اطرافیان شما این تجربه را بارها پشت سر گذاشته باشند. بهتراست بدانید که مي‌توان برای چند ساعت، چند روز و حتی چندین هفته یا ماه سیگار را مصرف نکرد، اما کنترل ترک آن برای مدت زمان طولانی‌تر مثل دو- پنج یا ده سال بسیار مشکل‌تر است.

البته موفق بیرون آمدن از این آزمون یا شکست خوردن در آن، چندان به صداقت تصمیمی که فرد برای ترک سيگار مي‌گیرد یا اعتبار دلایل او برای ترک ربطی ندارد بلکه به قوت و بخصوص ایمان وی به دلایلش وابسته است.

همیشه به هنگام ترک درجنگ اجتناب ناپذیر میان میل شدید به مصرف سیگار از طرفی و رسیدن به زندگی سالمتر که در طولانی مدت و بعد از ترک نصيب فرد مي‌شود از طرف دیگر، اگر تعهد فرد کمرنگ شود تمنای مصرف سیگار غالب خواهد شد.

البته در فصل بعد بیشتر راجع به این مسئله صحبت خواهیم کرد، اما حالا و در این مرحله باید گفت که دلایل شما برای ترک بسیار مهم و اساسی است یعنی اگر دوست دارید سیگار را با موفقيت کنار بگذارید باید دلایل شما محکم و قاطع بوده و با تعهد عمیق و حقیقی اقدام به ترک کنید. از اینرو پيش از آنکه علت ناکامی شما را در ترک بررسی کنیم، سعی داریم دلایل شما بـرای ترک را با تاكيد بيشتري دنبال كنيم.

 

مرگ یا زندگی

اگر دلایل چندانی برای ترک سیگار نداشته باشید کافی است هنگام خریدهر پاکت سیگار یا روشن کردن هر نخ آن، این هشدار را جدی بگیرید.

جراحان عمومی هشدار مي‌دهند: سرطان ریه، بیماري‌های قلبی و عروقی، آمفی زم (انتفاخ ) و احتمال بروز مشکلات حاملگی از عوارض مصرف سیگاراست.

عوارض مخرب مصرف سیگار آنچنان و اضح است که نیازی به اثبات صحت آن‌ها نیست. اما تا کنون مطالعات بسیاری این عوارض را تایید کرده‌اند، طوری که تمام آژانس‌های بهداشت جهانی و حتی شرکت‌های اصلی تولید تنباکو همگی براثرات کشندۀ سیگار متفق‌القول هستند. طبق آمار دفتر خدمات بهداشت عمومی هر ساله حدود 500000 امریکایی با بیماری‌های سرطان ریه، ناراحتی قلبی، آمفي‌زم و دیگر بیماری‌های ناشی ازمصرف سیگار جان خود را به‌طور ناگهاني ازدست مي‌دهند. این رقم بسیار بیش‌تر از کشته شدگاني است که امریکا در طول تاريـخ درتمام جنگ‌های خود داشته است! 

انجمن ریـه امریکا مدعی است، بیش از میلیونها نفر با دستگاه تنفسی ازکار افتاده و قلب‌های بیش از حد خسته با ناراحتي زندگی مي‌کنند.

 

سرطان ریه

مصرف سیگار عامل اصلی سرطان ریه است و طبق آمار انجمن سرطان امریکا سالانه بیش از 100000 نفر دراین کشور بر اثر مصرف سیگار و ابتلا به سرطان ریه ناشی از آن، جان خود را از دست مي‌دهند.

قریب به اتفاق 90 درصد از مردان و 70 درصد از زنان در اثر استعمال  دخانیات به سرطان ریه مبتلا مي‌شوند و متاسفانه باید گفت مرگ با سرطان ریه بهتراز سوختن و ساختن با این بیماری است. البته طبق آمار، این بیماری حدود 92 درصد از مردان و 88 در صد از زنان را به کام مرگ مي‌کشاند.

خطر مرگ ناشی از سرطان ریه در افرادی که به‌طور متوسط سیگار مي‌کشند ده برابر غیرسیگاری‌ها است و در کسانی که  از سنين نوجوانی شروع به کشیدن سیگار کرده‌اند تا 19 برابر افزایش مي‌یابد و این خطر درکسانی که روزانه بیش از یک پاکت سیگار مصرف مي‌کنند نسبت به افراد غیر سیگاری به 20 برابر مي‌رسد.

 انجمن سرطان برای اولین بار در تاریخ، سال 2001 برآورد کرد که میزان مرگ ناشی از سرطان ریه در زنان نسبت به دیگرانواع سرطان بجز سرطان سینه، رتبة اول را دارد. این بیماری در زنان از سال 1950 افزایشی معادل 45 درصد داشته طوری که امسال حداقل 73020 زن در اثر سرطان ریه خواهند مرد.

استفاده از سیگار علاوه بر اینکه عامل بروز سرطان ریه مي‌شود درصد بروز ابتلا به دیگر سرطان‌ها، مانند سرطان دهان، حنجره و نای را نیز بالا مي‌برد به علاوه سیگار از عوامل شایع بروز سرطان مثانه و کلیه نيز به شمار مي‌آید.

 

آمفی زم

یکی دیگر از بیماری‌های مزمن ریوی که ششها را از کار مي‌اندازد انتفاخ است. این بیماری سالانه باعث مرگ بیش از 80000 مرد و زن مي‌شود. و البته 80% این مرگ به علت مصرف سیگار مي‌باشد. اختلال آمفی‌زمِ ناشي از مصرف سیگار که به  مرگ یا فلج ریه منتهی مي‌شود سالانه بیش از 30000 تن را به کام مرگ مي‌کشاند.

این بیماری به بلع غیرعادی و خرابی نسج ریه مي‌انجامد. در واقع نتیجۀ فیزیولوژیكي مصرف سیگار تنگ شدن مجاری تنفسی است، که با این شرایط ششها نمي‌توانند اکسیژن هوا را به خوبی جذب کرده و آن را به خون انتقال دهند. به عبارتي نفس کشیدن با چنین ریه‌اي مانند نفس کشیدن در بالای کوه اورست است.

ریه‌ها در اثر بیماری انتفاخ نهایتاً خاصيّت ارتجاعی خود را از دست داده و فلج  مي‌شوند طوری که نفس کشیدن فرد با درد بسیار همراه مي‌گردد ولي از آنجا که نمي‌توان بافت تخریب شدۀ شش را به هیچ وجه تعویض کرد، راه بهبود و علاجی برای این درد پیدا نشده است. و بالطبع پیشرفت آرام و پیوسته اين بیماری عملکرد تنفسی قربانی خود را فلج ساخته و او را مجبور مي‌کند تا برای سال‌های طولانی با درد نفس بکشد و نهایتاً مرگ چنین فردی حاصل فشاری است که طی این مدت به قلب او وارد آمده و قلب خستۀ او را از کار مي‌اندازد.

مصرف سیگار حتی عامل بروز زخم‌های دستگاه گوارش، اختلالات معده و بیماری لثه نیز مي‌شود.

 

مراقب قلب باشید

علت اصلی مرگ اکثر زنان و مردان سیگاری ناشی از سكته  و حملات قلبي است که میزان آن متناسب با مصرف سیگار بالا مي‌رود. طبق آمار سالانه حداقل 180000 امریکایی در اثر بیماری قلبی - عروقی ناشی از مصرف سیگار جان خود را از دست مي‌دهند.

احتمال بروز سکته بین مردان میانسال سیگاری با سابقۀ مصرف شدید دو برابر غیر سیگاری‌ها است و خانم‌هايی که روزانه یک پاکت سیگار مصرف مي‌کنند 5 برابر زنان عادی در معرض حملات قلبی قرار مي‌گیرند.

مرگ و میر مردان سیگاری بين 45 تا 54 ساله سه برابر بیشتر از غیر سیگاری‌ها است و آمار مرگ زنان سیگاری در همین سن نشان مي‌دهد، آن‌ها نیز چهار برابر مردان سیگاری در معرض خطر سکته قرار دارند.

مطالعات اخیر نشان مي‌دهد که مرگ و میر ناشی از حملات قلبی در مردان با توجه به سن و میزان مصرف سیگار آن‌ها 50 تا 200 % بیشتر از غیر سیگاری‌ها است. و بدتر اینکه مصرف سیگار برای آنان که مستعد بیماری كُرونري شريان هستند، خطر بیشتری دارد. مانند افراد با فشار خون بالا، یا چربی خون بالاو کسانی که علائم سختی شریان در آن‌ها بروز کرده یا آنهایی که سابقۀ سکته یا حملات قلبی در خانواده خود داشته‌اند.

 

سیگار و حاملگی

امروزه، مطالعات نشان مي‌دهد که مصرف سیگار علاوه بـر بـه خطر انداختـن سلامتـي شما، سلامت جنین شما را نیز تهدید خواهد کرد.

از حدود 15 میلیون زن امریکایی در سنین باروری، خانم‌هایی که در طول دوران بارداری سیگار مصرف مي‌كنند بیشتر در معرض خطر سقط جنین یا به دنیا آوردن بچۀ مرده، نارسایی جفت و وضع حمل زودرس مي‌باشند و نوزاد این زنان معمولاً با وزنی کمتر از حد طبیعی به دنیا مي‌آید و یا گاهی مبتلا به بیماری‌های تنفسی حاد یا کشنده مي‌شوند. در حقیقت یکی از جراحان عمومی امریکا گزارش مي‌کند که آمار مرگ جنین‌ها و نوزادان تازه متولد شدۀ زناني که در دوران بارداری سیگار مي‌کشیدند تا حدود 28 الی 60 درصد افزایش داشته است.

 

مرگ ناشی از استنشاق دود ناخواستۀ سیگار

دود سیگار افراد سیگاری، زندگی اطرافیان آن‌ها را نیز به خطر مي‌اندازد، انجمن بهداشت جهانی اعلام مي‌دارد حتي دود سیگاري که وارد ریۀ افراد غیر سیگاری مي‌شود، سالانه موجب مرگ 5000 نفر مي‌شود. به علاوه دود سیگاری که به طور ناخواسته وارد ریه افراد مي‌شود از عوامل ایجاد بیماری قلبی، آسم شدید و آسیب رسیدن به دستگاه گردش خون به حساب مي‌آید

به عنوان مثال گارسون‌ها حداقل 50 % بیش از افراد ديگر مستعد سرطان ریه هستند. زیرا دائماً در معرض دود سیگار بعضی از مشتریان سیگاری خود قرار مي‌گیرند. اگر در خانه‌اي شوهر سیگاری باشد، همسر غیر سیگاری او دو برابر وی احتمال ابتلا به سرطان ریه را در خود نشان مي‌دهد.

در واقع زنان غیر سیگاری که شوهران آن‌ها سیگار مي‌کشند در مقایسه با زنانی که شوهران آن‌ها سیگار نمي‌کشند 30 % بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار دارند. به همین ترتیب خطر بروز این بیماری در غیر سیگاری‌هایی که با فرد سیگاری پر مصرف ازدواج مي‌کنند در مقایسه با آن‌هایی که با فرد غیرسیگاری ازدواج مي‌کنند دو تا سه برابر افزایش مي‌یابد.

 

استعمال دخانیات کشنده است

بر روی هر پاکت سیگار جمله‌اي به چشم مي‌خورد که خلاصۀ تمام گفته‌ها و خط پایان مصرف سیگار است. آن جمله  مي‌گوید: "دخانیات عامل اصلی سرطان و برای سلامتی مضر است" البته خطر مصرف سیگار با افزایش زمان ومصرف بیشتر آن افزایش خواهد یافت حتی مطالعات علمی متعدد ثابت مي‌کند که مصرف سیگار بسیار بیشتر از آنچه که سیگاری‌ها  خود تایید مي‌کنند به مرگ فرد و از کار افتادگی ریه منتهی مي‌شود.

 

شروع تازه زندگی

با ترک سیگار ظاهري بهتر و بدني سالم‌تر خواهيد داشت. زیرا تنها 20 دقیقه بعد از ترک، فشار خون شما پایین آمده و دمای دستها و پاهای شما به حد طبیعی خواهد رسید.

بعد از تنها 24 ساعت ریسک حملات قلبی شما کاهش مي‌یابد. و سه ماه پس از ترک، گردش خون شما بهبود خواهد یافت و عملکرد ریه تا 30 % افزایش مي‌یابد.

در طول یک سال خطر كُرُونِري بیماری قلب در شما نسبت به یک فرد سیگاری نصف مي‌شود.

شما بعد از ده سال ترک به عنوان یک غیر سیگاری نسبت به کسی که سيگار مصرف مي‌كند، خطر ابتلا به سرطان ریه را به نصف خواهید رساند.

15 سال بعد از ترک در صد بروز خطر کرونری بیماری قلب برای شما همانند کسی خواهد شد که هرگز سیگار مصرف نکرده است، اما اگر همچنان به مصرف سیگار ادامه دهید خطر ابتلا به سرطان ریه، بیماری قلبی، آمفی زم، برونشیت مزمن و دیگر بیماری‌های سرطان زا را تا پنج، ده و حتی دوازده مرتبه افزایش خواهید داد.

از نظر پزشکی دلایل متعددی برای ترک سیگار ارائه شده و مزایای ترک آن در هر دو مرحلۀ کوتاه مدت و بلند مدت قابل توجه است. پس ترک را از همین حالا شروع کنید.

 

احساس خوب بعد از ترک را از خود دریغ نکنید

شاید شما دلایل دیگری نیز برای ترک سیگار در نظر داشته باشید، به عنوان مثال وقتی سیگار نکشید طعم حقیقی مواد غذایی را بهتر حس خواهید کرد حتی حس بویایی شما بهتر و قوی‌تر خواهد شد و دیگر از آن سرفه‌های خشک و تک‌تک، بی‌حسی وحشتناک، سردردهای مخصوص سیگاری‌ها، تنگی نفس، دندان‌هاي زرد و سياه و سرانگشتان زرد رنگ شما خبری نیست.

در حقیقت شما با ترك سیگار، برای تمام اعضای بدن مثل قلب، معده، ریه، بینی و گلوی خود اهمیت بیشتری قائل خواهید شد.

به این ترتیب با احترامی که به بدن خود مي‌گذارید، دلیل محکمی برای تداوم ترک خواهید یافت اگر استدلال‌هاي ديگر برای شما رنگ باخته‌اند، بهتر است دلايل ديگري را كه براي شما ارزش دارند، به اجمال بررسي كنيم. 

1396/11/21
1264

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر