تجلیل از پیشکسوت کوهنوردی ایران؛

داود محمدی‌فر؛ خاکسترم را بر قله دماوند بریزید

شب داود محمدی‌فر، از بزرگان کوه‌نویسی و از پیشکسوتان کوه‌نوردی، روز شنبه نهم شهریور 1398 در خانه اندیشمندان علوم انسانی، با همکاری مجله بخارا، انتشارات سبزان و فدراسیون کوهنوردی برگزار شد.

به گزارش مجله خبری آی‌آی‌کتاب نیوز، شب داود محمدی‌فر، از بزرگان کوه‌نویسی و از پیشکسوتان کوه‌نوردی، روز شنبه نهم شهریور 1398 در خانه اندیشمندان علوم انسانی، با همکاری مجله بخارا، انتشارات سبزان و فدراسیون کوه‌نوردی برگزار شد.

علی دهباشی، مدیر مسئول مجله بخارا، در ابتدای مراسم، درباره اهمیت کوهنوردی و آثار تألیف‌شده در این حوزه سخنانی ایراد کرد و تلاش‌های داود محمدی‌فر را در این زمینه قابل تقدیر دانست و از انتشارات سبزان بابت نشر این کتاب‌ها تقدیر کرد.

در ادامه، محمد درویش، فعال محیط زیست، با اشاره به مطلب شب‌مانی در کتاب «تاریخ کوه‌نوردی ایران» گفت که این امر متعلق به ایرانیان است. او علت ماندگاری تاریخ ایران را کوهستان‌های ایران مانند دماوند، تفتان، زردکوه، کوه‌شاه، سهند و سبلان و ... دانست و افزود متولیان اصلی کوهستان‌ها مردم هستند و سازمان و اداره‌ای برای کوهستان‌ها نداریم.

درویش در پایان با بیان اینکه اعتبار انسان‌ها به حضورشان نیست بلکه به دلهره‌ای است که در نبودشان حس می‌شود، افزود باید قدر محمدی‌فرها را دانست که به‌سادگی از مسائل نمی‌گذرند و زندگی این دسته از آدم‌ها هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد.

عباس محمدی، فعال محیط زیست، نیز در سخنانی گفت: شخصیت‌های بزرگ لزوماً نباید کارهای بزرگ انجام دهند افرادی ماندگارترند که الهام‌بخش باشند داود محمدی‌فر یکی از این اشخاص است که الهام‌بخش افراد در کوه‌نوردی بوده است.

محمدی در ادامه مطالب خود به این نکته اشاره کرد که محمد‌ی‌فر بنیادی با نام «بنیاد محمدی‌فر» راه‌اندازی کرده که وظیفه آن حمایت از کتاب‌های کوهنوردی است.

در ادامه مراسم، اردشیر منصوری، کارشناس محیط زیست، به سخنرانی پرداخت و عشق به کوه را سمبل اهمیت پیوند طبیعت و فرهنگ دانست. و اعلام کرد محمدی‌فر با عشق به ایران و عشق به کوه و طبیعت است که آثارش را جاودانه ساخته است.

در پایان، داوود محمدی‌فر به ایراد سخنانی پرداخت و از مشقت‌های تألیف کتاب با تهیه 30 هزار فیش گفت و از تشویق‌های علی دهباشی.

استاد پیش‌کسوت کوهنوردی در ادامه افزود: من به‌شخصه در زندگی خود دلباخته کوهنوردی و دماوند هستم و اگر روزی از این دنیا رفتم می‌خواهم جسمم را بسوزانند و از خاکستر آن بر قله دماوند بریزند، درست همان‌جایی که خاکستر آرش است که چو ایران نباشد تن من مباد.

مؤلف کتاب‌های کوه‌نوردی معتقد است که کهن‌ترین تاریخ کوه‌نوردی جهان متعلق به ایران است و در زمانی که نه آمریکا کشف شده بود و نه کشورهای صاحب‌نام نیاکان هوشمند و پرتلاشمان در راستای گسترش فنون کوه‌نوردی و غارنوردی، گام‌های سازنده و بزرگی برداشته‌اند. و افزود باید نام‌گذاری جهانی ورزش کوهنوردی به نام ملت ایران ثبت شود.

داوود محمدی‌فر متولد ۱۳۱۱ در شهر ری، از پیشکسوتان کوه‌نوردی است که از اوایل دهه‌ی سی در باشگاه‌ها و انجمن‌های کوه‌نوردی عضو فعال بوده و در آن دهه، در اجرای برنامه‌های دشوار کوه‌نوردی از پیشگامان بوده است. همچنین در دهه‌ی ۴۰ در فدراسیون کوه‌نوردی مسئولیت‌هایی داشته است.

محمدی‌فر، حدود سی جلد کتاب با موضوع تاریخ کوه‌نوردی، فرهنگ کوه‌نوردی، روزشمار رخدادهای کوه‌نوردی، همچنین چند کتاب آموزشی ـ داستانی برای بچه‌ها تألیف کرده است. از جمله کتاب‌های محمدی‌فر می‌توان به فرهنگ کوه‌نوردی و غارنوردی ایران (دو جلد)، اطلس کوه‌ها و غارهای ایران، تاریخ عمومی کوهنوردی و غارنوردی ایران، تاریخ کامل کوه‌نوردی ایران، فرهنگ فن کوه‌نوردی و غارنوردی ایران، دائره‌المعارف دماوندکوه، تاریخ کوه‌نوردی ایران، شاهنامه فردوسی و ... اشاره کرد که از سوی انتشارات سبزان به چاپ رسیده است.

 

1398/07/03
839

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر