به مناسبت صد و سی و ششمین سالروز تولد ویرجینیا وولف؛

من یک شخصیت ساده نیستم، بلکه پیچیده و زیاد هستم

روزنامه ایندیپندنت انگلستان در یادداشتی به مناسبت تولد 136 سالگی ویرجینیا وولف، نویسنده مشهور انگلیسی به طور کوتاه به سبک نویسندگی و افکار وی می‌پردازد.

آدلاین ویرجینیا وولف، نویسنده، مقاله‌نویس، ناشر و منتقد مشهور انگلیسی قرن نوزده و بیست میلادی صاحب آثاری همچون «خانم دالووی»، «به سوی فانوس دریایی» و «اتاقی از آن خود» است. وولف در سال‌های بین دو جنگ جهانی از چهره‌های سرشناس ادبی لندن و از مهره‌های اصلی انجمن روشنفکری بلومزبری بود. وی در 25 ژانویه 1882 به دنیا آمد و در نهایت در 28 مارس 1941 به علت افسردگی به زندگی خود پایان داد. 

روزنامه ایندیپندنت به مناسبت صد و سی و ششمین سالروز تولد این نویسنده انگلیسی در یادداشتی به تقدیر از وی پرداخته و به طور کوتاه به سبک نویسندگی وی اشاره‌ای کرده است. ایندیپندنت در این یادداشت تاثیر زندگی شخصی وولف را در رمان‌هایش تعیین کننده دانسته است. به اعتقاد این روزنامه کتاب‌های وولف در جمع بزرگترین و تاثیرگذارترین رمان‌های قرن بیستم قرار دارد و در حقیقت این رمان‌ها را می‌توان پایه‌گذار ادبیات مدرن به حساب آورد. 

او به عنوان عضو اصلی و کلیدی گروه ادبی بلومزبری لندن این مسئله را ثابت کرد که می‌تواند به عنوان یک زن در جمع چهره‌های برتر نویسندگی انگلستان چهره‌ای متفاوت از روشنفکری نشان دهد. مهمترین رمان‌های وولف یعنی «خانم دالووی» و «به سوی فانوس دریایی» از نوعی داستان‌گویی بهره می‌برند که در آن زمان کمتر نویسنده‌ای قادر به این مهم بود. روایت داستانی وولف بیشتر نوعی هوشیاری و آگاهی بود که به جای خود داستان بیشتر هویت و کارکرد شخصیت‌هایش را برای مخاطب آشکار می‌کرد. 

او قصه‌های ماورایی و روحانی را در قالب شخصیت‌های دنیایی و جسمانی به خوبی روایت می‌کرد. در داستان «خانم دالووی» به خوبی می‌توان این امر را مشاهده کرد که چگونه یک مهمانی ساده عصرانه تبدیل به محفلی برای بیان احساسات، عواطف و مسائل روان‌شناختی می‌شود. 

مطلع داستان «خانم دالووی» یکی از مشهورترین سرآغازهای رمان‌های انگلیسی است که شخصیت اصلی داستان می‌گوید: «برای خودم گل‌هایی خواهم خرید.» در رمان «موج‌ها» وولف تجربه‌ای بالاتر و عمیق‌تر در روایت داستان را برای مخاطب عرضه می‌کند و دنیای شش شخصیت اصلی داستان را در دهه‌های مختلف زندگی آنها به صورتی تعریف می‌کند که خواننده فکر می‌کند از نگاه یک نفر تمام این داستان‌ها گفته می‌شود. در این کتاب مخاطب بین نگاه شخصی به دنیا و نگاه دیگران به زندگی خود نوعی تناقض همراه با یگانگی و همزادپنداری احساس می‌کند. ویرجینیا وولف در یادداشت‌هایش نوشته است: «من یک شخصیت ساده نیستم، بلکه پیچیده و زیاد هستم.» 

کارهای مستند وولف نیز از شهرت خاصی برخودار است که از نمونه آنها می‌توان به کتاب «اتاقی از آن خود» اشاره کرد که مضمون آن درباره جنبش‌ زنان در جامعه انگلیسی است. وولف در این کتاب می‌نویسد: «یک زن باید آنقدر پول داشته باشد تا بتواند اتاقی از آن خود داشته باشد تا بتواند داستان بنویسد.» 

(منبع: ایبنا)

1396/11/21
1500

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر