نازک‌ترین طلای جهان

دانشمندان، طلایی به ضخامت دو اتم ساختند!

دانشمندان دانشگاه لید، موفق به ساخت نازک‌ترین طلای جهان شدند. ضخامت صفحات طلا به 47/0 نانو متر می‌رسد.

دانشمندان دانشگاه لید، موفق به ساخت نازک‌­ترین طلای جهان شدند. ضخامت صفحات طلا به 47/0 نانو متر می­‌رسد. برای مقایسه می‌­توان گفت که این اندازه، یک میلیون برابر نازک­‌تر از ضخامت ناخن انگشت انسان است!این نانو ماده­‌ی سنتزی، دو بعدی بوده و شامل صفحاتی به ضخامت دو اتم طلا می‌­باشد که بر روی هم قرار گرفته است. در نتیجه می‌­توان آن را در دسته بندی نانو صفحات قرار داد.

کاربرد نانو صفحات طلا:

نانو صفحات طلا، کاربرد­های گسترده ای در حوزه­‌ی پزشکی و صنعت الکترونیک دارد. اگر بخواهیم کاربرد این مواد را در حوزه صنعت به اجمال توضیح دهیم، می­‌توان گفت که این مواد خاصیت کاتالیستی (کاتالیست ماده است که سرعت واکنش را افزایش داده اما در واکنش مصرف نمی­‌شوند) برای بسیاری از واکنش­‌های شیمیایی دارد. خاصیت کاتالیستی این نانو صفحات 10 برابر بیشتر از طلای معمولی است. در نتیجه، طلای نازک به کمک صنعت می­‌آید.

همانطور که اشاره شد، این مواد در حوزه پزشکی نیز کاربرد دارد. در واقع، نانو صفحات طلا به عنوان پایه­‌ی ساخت آنزیم‌­های مصنوعی به کار می­‌رود.

یک نکته­‌ی جالب در مورد این ماده این است که نه تنها به خودی خود بسیار موثر عمل می­کند، بلکه در ساخت و سنتز نانو صفحات دیگر نیز تاثیر به سزایی دارد.

پروفسور استفن اوان، سرپرست تحقیقات نانو در دانشگاه لید، گفت: طلا به عنوان کاتالیزور در بسیاری از واکنش­‌ها استفاده می­‌شود. از آنجایی که نانو صفحات طلا بسیار نازک است و هر اتم طلا می­ توانند در واکنش شرکت کند، ماده نام برده بسیار قوی­تر و موثرتر عمل خواهد کرد. به عبارتی دیگر، می ­توان، مقدار کمتری از نانوصفحات طلا را به کار برد و همان نتایج مورد نظر را گرفت.

نانو مواد طلا بسیار منعطف است و می­توان از آن در ساخت مواد الکترونیکی مثل صفحات دیجیتالی خم شونده، استفاده کرد. پایه­ ی قطعات رسانا، از دیگر کاربرد این مواد در حوزه­ ی الکترونیک است.

پروفسور استفن هم­چنین گفت: استفاده­ ی گسترده­ از یک ماده جدید در صنعت، کار دشواری است. در حال حاضر، گرافن نازک ترین ماده­‌ی مورد استفاده در صنعت است که از کاربرد­های آن می­توان به خاصیت رسانایی آن اشاره کرد. من فکر می­‌کنم که طلای دو بعدی می‌­تواند جای خود را در حوزه­‌های مختلف باز کند. هم اکنون ما از کاربرد فوق العاده آن در کاتالیست کردن واکنش­‌ها و برهم کنش­‌های آنزیمی با خبر هستیم. امید است در آینده­‌ای نزدیک کاربرد­های دیگر آن کشف شود و در صنعت مورد استفاده قرار گیرد.

1398/05/20
1124

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر