بررسی علل پیری در کتابی از نشر سبزان

چرا پیر می شویم؟ بررسی علل سالخوردگی همراه با دستاوردهای علمی جدید

موضوع پیری مسئله ای است که همواره، به شکل های مختلف، ما را با خود درگیر می کند. یافته های جدید علمی در ارتباط با فرایند پیری و مرگ، افق تازه ای را در برابر چشمان ما گشوده، ولی به هرحال، این موضوع از ابتدای خلقت، با انسان همراه بوده است.

همه ما پیر می شویم و روزی می میریم. افراد معمولا به پیری و مرگ خود فکر می کنند. شاید درباره مرگ و زندگی پس از مرگ خیلی چیز زیادی برای گفتن نداشته باشیم اما می توانیم در مورد پیری مطالب مفیدی پیدا کنیم. از جمله در کتاب «چرا پیر می شویم» نوشته بیورن شوماخر. برای اینکه درباره این کتاب بیشتر بدانیم بهتر است قسمت هایی از مقدمه دکتر جان ویگ، استاد و رییس دپارتمان ژنتیک کالج پزشکی آلبرت اینشتین، نیویورک را از نظر بگذرانیم:

موضوع پیری مسئله ای است که همواره، به شکل های مختلف، ما را با خود درگیر می کند. یافته های جدید علمی در ارتباط با فرایند پیری و مرگ، افق تازه ای را در برابر چشمان ما گشوده، ولی به هرحال، این موضوع از ابتدای خلقت، با انسان همراه بوده است.  

از دوران باستان تا به امروز، سن پیری در انسان از 60 سالگی شروع می شده است.

اما امروزه، سن امیدبه زندگی به طور چشمگیری افزایش یافته است. حدود 2000 سال پیش، سن امیدبه زندگی بیشتر از 25 سال نبوده که این عمدتاً به خاطر بالا بودن میزان مرگ ومیر در کودکان بوده است. اما امروزه، به خاطر از بین رفتن بسیاری از مشکلات گذشته، سن امیدبه زندگی هنگام تولد در آمریکا نزدیک به 80 سال است. ارتقاء و بهبود شرایط زندگی و افزایش طول عمر در انسان، از اروپای قرن 18 و تنها به کمک یک عامل ممکن شد: علم.

علم، آن گونه که امروز می شناسیم، از قرن 17 در اروپا آغاز شد و در قرن 19 و 20 به اوج خود رسید. این علم بود که باعث پیشرفت کشاورزی و از بین رفتن قحطی شد. این علم بود که با شناخت میکروب ها باعث شد تا با تصفیه آب، واکسیناسیون و ساخت آنتی بیوتیک ها، در مقابل بیماری های عفونی، مقاوم شویم. این علم بود که به ما کمک کرد تا با درک عوامل خطر برای بیماری های قلبی و همچنین شناخت منشأ سرطان، بتوانیم مرگ ومیر ناشی از این بیماری ها را کاهش دهیم. امروزه، دانشمندان به دنبال راه هایی برای توقف فرایند پیری و افزایش هرچه بیشتر طول عمر انسان هستند.

اینجاست که کتاب چرا پیر می شویم؟ نوشته ی بیورن شوماخر وارد بازی می شود. ماهیت پیری در انسان چیست؟ آیا علم واقعاً می تواند جلوی این فرایند را بگیرد؟ مکانیسم های مرتبط با پیری چه هستند؟ این فرایند چه ارتباطی با تکامل دارد؟ همان طور که نویسنده این کتاب به درستی می گوید: «برای درمان یک بیماری، ابتدا باید آن را کامل شناخت.»

زمان  شناسی شوماخر فوق العاده است. به خاطر پیشرفت های چشمگیر در فناوری پزشکی و افزایش دسترسی به مراقبت های پزشکی، شانس بقا و افزایش طول عمر هیچ گاه تا این اندازه بالا نبوده است. این خوب است ولی باید توجه داشت که فشار زیادی را نیز به دولت ها، به جهت ایجاد شرایط مناسب و ارائه خدمات اجتماعی و درمانی کافی برای همه افراد جامعه، تحمیل می کند.

شوماخر تمام این پیشرفت ها را با جزئیات توصیف می کند. او همچنین تمام موارد عملی را توضیح می دهد که برای اولین بار در تاریخ انسان به ما امکان درک و فهم فرایندهای پیچیده ی زیست شناسی را که باعث پیری می شوند می دهند.

ممکن است این یافته ها در آینده ای نزدیک باعث درمان بسیاری از بیماری ها و افزایش هرچه بیشتر طول عمر در انسان شوند.

نویسنده، با نثری منسجم و در عین حال ساده و قابل فهم، اساس فرایند پیری را در قالب مولکولی، سلولی و زیست شناسی توضیح می دهد. توانایی او در این کار به خاطر سوابقش در مطالعه فرایندهای مولکولی و ارتباط آن ها با پیری است که اکثر آن ها را در آزمایشگاه خود انجام داده است.

و نویسنده در مقدمه خود می نویسد:

شاید بتوان پیری را راحت تر از مرگ درک کرد. اگر نمی توانیم به اجداد ماقبل تاریخی خود چیزی درباره زندگی پس از مرگ بگوییم، ولی شاید بتوانیم مطالبی درباره پیری به آن ها یاد بدهیم؛ درباره اینکه پیری چیست و چگونه به وجود می آید و چرا همه ی ما پیر می شویم. پس از مطالعه ی این کتاب، مطالب زیادی می توانیم به آن ها بگوییم؛ چراکه برای نخستین بار در تاریخ بشر، به بینش های بنیادین درباره رمز و راز پیری در انسان دست یافته ایم. در سال های اخیر، یک انفجار واقعی در ارتباط با دانسته ها و دانش ما در مورد پیری رخ داده و این کتاب درباره همین موضوع نوشته شده است.

این کتاب به همت انتشارات سبزان و با ترجمه یاشار مجتهدزاده به چاپ رسیده است.

برای خرید این کتاب به فروشگاه اینترنتی آی آی کتاب مراجعه فرمایید.

1400/03/26
973

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر