مصاحبه با خانم مینا وکیلی نژاد

اگر منتظر یک پایان غافلگیرکننده هستید، کتاب «فراری» را دریابید!

داستان به گونه ای پیش می رود که اصلاً نمی توان پیش بینی کرد در آخر داستان چه اتفاقی می افتد. به نظرم کتاب تعلیق خوبی دارد و خواننده را مجذوب می کند.

کتاب «فراری» نوشته ی هارلن کوبن، نویسنده ی مشهور آمریکایی است که مینا وکیلی نژاد آن را به زبان فارسی برگردانده است.

مینا وکیلی نژاد دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی است و در حال حاضر دانشجوی دکترای ترجمه در دانشگاه علامه طباطبایی تهران است. آو علاوه بر ترجمه به تدریس زبان نیز اشتغال دارد و هم اکنون در دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب و واحد علوم و تحقیقات درس های رشته ی مترجمی زبان انگلیسی را تدریس می کند.
وی علاوه بر کتاب «فراری» چندیم کتاب دیگر را هم تا به حال ترجمه کرده است از آن جمله «ملکه ی سرخ» را در نشر هیرمند، و «کتاب مرگ» را در نشر تداعی به چاپ رسانیده است.  وکیلی نژاد در زمینه ی ادبیات نوجوان هم کتاب «دختری در اتاق دربسته» را در نشر هیرمند منتشر کرده است.
  • بخش خبری آی آی کتاب نیوز با مینا وکیلی نژاد درباره کتاب «فراری» به گفتگو نشسته است.:

او ژانر کتاب را جنایی و تعلیقی می داند و داستان کتاب را اینگونه تعریف می کند:

کتاب «فراری» درباره ی خانواده ی گرین است که پِیج، دختر بزرگشان، از خانه فرار کرده و معتاد شده و حالا سایمون، پدر خانواده، می خواهد او را پیدا کند و به خانه برگرداند. در این رمان، داستان تلاش سایمون برای بازگرداندن و نجات دخترش و اتفاقات غیرمنتظره ای که در این راه با آن ها مواجه می شود را می خوانیم.

در سه فصل اول کتاب درباره ی روبه رو شدن سایمون با دخترش پیج بعد از مدتی طولانی می خوانیم. سایمون خبردار می شود دخترش برای گرفتن انعام در پارک گیتار می زند. پس از پرس وجوهای بیشتر دخترش را در حال گیتار زدن در سنترال پارک نیویورک پیدا می کند اما پیج فرار می کند. سه ماه از این ماجرا می گذرد و سایمون هنوز به فکر پیج و بازگردان او به خانه است. او برای برگرداندن دخترش وارد مسیری می شود که پر از اتفاقات غیرمنتظره است و برای نجات پیج وارد دنیای تاریک و کثیفی می شود که تا قبل از آن حتی نمی دانسته که وجود دارد.

وکیلی نژاد مهم ترین ویژگی این اثر را تعلیق و هیجان آن می داند و معتقد است:

تعلیق و هیجان. داستان به گونه ای پیش می رود که اصلاً نمی توان پیش بینی کرد در آخر داستان چه اتفاقی می افتد. به نظرم کتاب تعلیق خوبی دارد و خواننده را مجذوب می کند.

مترجم درباره نویسنده کتاب می گوید:

هارلن کوبن نویسنده ی مشهوری است که کتاب هایش معمولاً با استقبال خوبی مواجه شده و به بسیاری از زبان های دنیا ترجمه شده است. علاوه بر این، در ژانری که می نویسد، یعنی ژانر جنایی و ماجراجویی، مهارت خیلی خوبی دارد. کتاب «فراری» هم پس از انتشار خیلی مورد استقبال خواننده ها قرار گرفته و نظرات خیلی از خواننده ها و منتقدان درباره ی آن مثبت بوده است.

از وکیلی نژاد درباره استقبال خوانندگان ایرانی از این کتاب می پرسیم، او معتقد است که این کتاب در کشور خودش توانسته هم نظر مثبت منتقدان را جلب کند و هم بین خوانندگان با استقبال خوبی مواجه شده و ادامه می دهد:

در کل فکر می کنم در چند سال اخیر و با توجه به انبوه کتاب هایی که وارد بازار کتاب می شوند معرفی یک کتاب و استقبال از آن کمی زمان می برد. با توجه به جذابیت کتاب و شهرت نویسنده در نوشتن کتاب های ژانر جنایی و هیجان انگیز امیدوارم این کتاب مورد توجه خوانندگان ایرانی هم قرار بگیرد. البته با توجه به اینکه تنها چند ماه از انتشار کتاب می گذرد استقبال از کتاب در مجموع خوب و راضی کننده بوده و خوانندگانی که کتاب را خوانده اند و نظرشان را گفته اند از کتاب خوششان آمده و برایشان جذاب و پرکشش بوده است.

مترجم کتاب «فراری» خواندن آن را به دوستداران داستان توصیه می کند:

هر کسی که به ادبیات داستانی علاقه دارد و طرفدار داستان های هیجان انگیز و تعلیقی است می تواند از خواندن این کتاب لذت ببرد.

و می افزاید:

فکر می کنم مهم ترین نکته درباره ی این کتاب غیرقابل پیش بینی بودن آن است. در پایان کتاب، داستان به گونه ای تمام می شود که بر خلاف تمام حدس ها و پیش بینی های شماست.

وی معتقد است شهرت نویسنده در ایران به اندازه شهرت جهانی او نیست ولی در ادامه می گوید:

چند کتاب دیگر هم از این نویسنده در ایران ترجمه و منتشر شده است. اما شهرت هارلن کوبن در کشور ما به اندازه ی شهرت جهانی او نیست؛ درصورتی که فکر می کنم نبوغ و نثر این نویسنده می تواند مخاطبان زیادی را در هر گروه سنی جذب کند.

کتاب «فراری» را نشر خوب منتشر کرده و برای خرید آن می توانید به فروشگاه اینترنتی آی آی کتاب سری بزنید.

1399/11/20
1441

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر