نظرتان راجع به نقشه کهکشان راه شیری در نیم میلیون سال دیگر چیست؟

نقشه سه بعدی از کهکشان راه شیری

آژانس فضایی اروپا نخستین تصویر سه بعدی کهکشان راه شیری را منتشر کرده است.

 

تابه حال 40000 ستاره درخشان را همزمان در آسمان دیده اید؟ برای این کار دو راه وجود دارد:

- نیم میلیون سال به آسمان خیره شوید (البته اگر صبر کافی در این راه داشته باشید)

- شبیه سازی 60 ثانیه ای گایا را تماشا کنید.

آژانس فضایی اروپا نخستین تصویر سه بعدی کهکشان راه شیری را منتشر کرده است. این تصاویر را تلسکوپ فضایی گایا ارسال کرده است و بر این اساس شبیه سازی انجام شده است.

در این شبیه سازی ، 40000 ستاره – که همگی در فاصله 325 سال نوری از خورشید قرار دارند - در فضا می چرخند و ردپایی طولانی از نور را پشت سر خود می گذارند. هر نقطه از نور نشان دهنده یک جسم واقعی در کهکشان راه شیری است و هر دنباله  درخشان حرکت پیش بینی شده آن جسم را در کهکشان طی 400000 سال آینده نشان می دهد. رگه های روشن تر و سریع تر در نزدیکی منظومه شمسی قرار دارند ، درحالی که کم نورترها و کندترها دورتر زندگی می کنند.

محققان معتقدند که این شبیه سازی الگوی غافلگیرکننده ای را نشان می دهد: به نظر می رسد با پایان نمایش، بیشتر ستاره ها در سمت راست صفحه جمع شده اند ، درحالی که سمت چپ نسبتاً خالی است.  البته نه به این معنی که ستاره ها از سوی سیاه چاله های تازه متولدشده یا پرتوهای کششی بیگانه کشیده می شوند.  فقط به این دلیل که خورشید ما هم دائماً در حال حرکت است و سبب می شود ستاره های عبوری در جهت مخالف خوشه ای تر به نظر برسند.

برای فهم بیشتر، خودتان را تصور کنید که از میان مردمی که بی حرکت ایستاده اند راه باز می کنید و جلو می روید، این طور به نظر می رسد که مردم زمانی که به آنها نزدیک می شوید از هم دور می شوند اما در پشت سرتان زمانی که از آنها دور می شوید انگار افراد هم به هم نزدیک می شوند.

محققان معتقدند: این اثر به دلیل حرکت خورشید نسبت به ستارگان هم اتفاق می افتد.

 

1399/09/20
3517

نظری ارسال نشده

در حال حاضر نظری ارسال نشده است

شما می توانید به عنوان اولین نفر نظر خود را ارسال نمایید

ارسال نظر

ارسال نظر