بروج فلکی چیست – منطقه البروج و علم نجوم و طالع بینی

تقسیم آسمان به 12 نشانه در طالع بینی و طالع بینی ماه تولد در علم نجوم

یکی از مطالب جالب علم نجوم استفاده از آن در طالع بینی است. استفاده از صور فلکی و یا بروج فلکی در طالع بینی از قدیم مورد توجه طرفداران طالع بینی بوده است. در روزگار كهن براى سهولت در جهت ‏‌يابى اجرام از صور فلكى يا بروج فلكى نیز استفاده می کردند.

صور فلکی یا بروج فلکی

اگر مدار اجرام سماوى مرئى را در نظر بگيريم مشاهده مى شود كه اين مدارها در نوار پهنى قرار دارند. در روزگار كهن براى سهولت در جهت‏‌يابى اجرام سماوى آن‏ها را به يكديگر متصل نموده و شكل خاصى به آن می ‏دادند و آن‏ها را صور فلكى يا بروج فلكى می‌‏ناميدند. جمعاً 88 صورت فلكى داريم كه 12 تاى آن‏ها تشكيل دهنده دايره البروج هستند. از آنجا كه اختربينان عصر باستان، اين مجمع الكواكب را به شكل‏هاى ويژه مى‏ديدند نام Zodiac را بر آن نهادند كه بر گرفته از كلمه Zodiakos به معنى حلقه حيوانات است. خورشيد، ماه و تمامى سيارات به جز پلوتو در حلقه صور فلكى قرار دارند.

طالع بينان خاطرنشان می کنند كه هر چند شكل اين مجمع الكواكب صرفاً برخاسته از تخيل گذشتگان است اما اين گروه‏‌هاى ستاره‏اى واقعاً وجود دارند. هر كدام از اين نشانه‏‌هاى دوازده‏‌گانه آميخته با افسانه‌‏اى برخاسته از ميتولوژى يونان است كه دليل آن، كشف اين صور فلكى توسط منجمين يونان باستان است اين بروج فلكى مبنا طالع‏‌بينى غربى شدند كه در آن برخلاف طالع‌‏بينى چينى، مبنانه گردش دوازده ساله براساس دوازده حيوان متفاوت، كه دوازده ماه مختلف براساس دوازده صورت فلكى مختلف است. اساس طالع‏‌بينى غربى بر اين است كه اين اجرام سماوى در شكل دادن به شخصيت متولدين ماه‌‏هاى متفاوت نقش به سزايى دارند.

 

دوازده صورت فلكى عبارتند از:

برج حمل «فروردين» ARIES

متولدين 21 مارس تا 20 آوريل (متولدين فروردين ماه) تحت تأثير برج حمل قرار دارند كه سمبل آن قوچ و نخستين نشانه مجموعه بروج فلكى است گفته مى‌‏شود متولدين اين برج افرادى جاه‏‌طلب و بلندپرواز هستند كه مانند نشان خود، آمادگى هجوم و به هر موقعيت شكست هر مانعى را دارند. حمل نشانه آتش است و بنابراين متولدين فروردين ممكن است خلق و خويى آتشين و زودجوش از خود نشان دهند. هر چند كه آن‏ها به همان سرعت كه خشمگين يا آزرده مى‏‌شوند، مى‌‏بخشند و فراموش مى‏‌كنند. متولدين اين برج توانايى استفاده بهينه از قدرت منطق خود را دارند اما گاهى اوقات تصميمات آن‏ها پايه و اساسى جز احساس و الهام ندارد. اين افراد ايده آليست و سرشار از اعتماد به نفس هستند ضمن اين كه مسؤوليت‏‌پذيرى و وظيفه‏‌شناسى آن‏ها متمايز و مشهود است.

 

برج ثور «ارديبهشت» Taurus

متولدين 20 آوريل تا 20 مى (متولدين ارديبهشت ماه) تحت تأثير برج ثور قرار دارند. كه سمبل آن گاو و دومين نشانه مجموعه بروج فلكى است. متولدين اين برج تأثيرگذار، كله شق، ثابت‏قدم، صبور و به شكل مشهود و برجسته‏‌اى عملگرا هستند.

ثور علامت پول است و بنابراين عجيب نيست كه ارديبهشتى‌‏ها علاقه خاصى به كسب درآمد هنگفت و پس‏‌ا‌نداز پول دارند. پول براى آن‏ها اهميت ويژه و فوق‏‌العاده‌‏اى دارد. چون مى‌‏توانند تمام چيزهايى را كه براى خودشان و خانواده‏‌شان مهم است با پول مهيا كنند: خانه راحت و زندگى مرفه. متولدين برج ثور عاشق خانه و خانواده هستند و مثل ساعت كار مى‌‏كنند دقيق و تمام وقت. از آنجا كه در دنياى امروز ما اين گونه منظم كار كردن اغلب امكان‏‌پذير نيست اين‏گونه افراد در معرض فشارهاى عصبى و استرس بالايى هستند. از آنجا كه ثور تحت تأثير سياره ونوس است، متولدين اين برج شيفته زيبايى و تحمل هستند: خانه‏‌هاى زيبا، اتومبيل‏‌هاى مدرن و مجلل و همسران و معشوقه‌‏هاى زيبا و دلربا. با اين همه متولدين برج ثور، معمولاً خيالباف و ايده‌‏آليست نيستند و اغلب تشخيص مى‏‌دهند كه زيبايى چندان پديدار نيست.

گفته مى‌‏شود كه زندگى مشترك با متولدين اين ماه چندان آسان نيست و در پاره‏‌اى از اوقات يكى از ناخوشايندترين اتفاقاتى است كه ممكن است در زندگى يك نفر رخ دهد. متولدين ثور خودكامه و تماميت‏‌خواه هستند هر چند كه اغلب سعى مى‌‏كنند اين جنبه شخصيتى خود را علناً آشكار نكند. آن‏ها به سرعت يك مسأله ساده را تبديل به يك آتشفشان خانگى مى‌‏كنند و سريع نيز به شرايط عادى باز مى‌‏گردد. علاوه بر اين متولدين ثور افراد پنهان كار و بدبينى هستند. با اين همه اغلب به كمك طبع عاشق پيشه و روحيه طنزشان قادرند تأثيرات خصوصيات منفى شخصيتى‏‌شان را مخفى كنند.

مردم اغلب در مواجهه با متولدين برج ثور دچار سرگشتگى مى‏شود آيا با يك آدم خونسرد و عاطفى سر و كار دارند يا با يك فرد احساساتى و سرخوش. زندگى، رفاقت عشق ورزى و كار با آن‏ها هميشه توأم با غافلگيرى‏هاى تلخ و شيرين بسيارى است.

 

برج جوزا «خرداد» GEMINI

متولدين 21 مى تا 21 ژوئن (متولدين خردادماه) تحت تأثير برج جوزا قرار دارند. كه سمبل آن دوقلوها و سومين نشان مجموعه بروج فلكى است. متولدين اين برج بى‌‏ثبات و پرانرژى هستند و از قدرت سازش و تطبيق خوبى برخوردارند. جوزا، نشانه باد است و متولدين اين برج قادرند به سرعت نظرات و علائق خود رإ؛ّّ تغيير دهند. آن‏ها افرادى هستند كه گاهى اوقات يك جا نشستن برايشان غيرممكن است. بدتر از اين، گاهى اوقات اتمام و تكميل يك كار برايشان غيرممكن است.

برخوردارى از استعداد سرشار و خلاقيت بسيار، سبب مى‏‌شود كه متولدين جوزا پيش از آن كه دنبال‏‌رو باشند پيشرو و پيشگام در هر مسأله‏‌اى باشند. متولدين جوزا از قدرت نطق و كلام خوبى برخوردارند. و به خوبى با ديگران ارتباط برقرار مى‌‏كنند. اين افراد در زمينه مسايل تجارى، حقوقى و آموزشى افراد موفق و كار آمدى هستند. از آنجا كه جوزا به سرعت باد حركت مى‏كند، متولدين اين برج اغلب متهم به رياكارى، سطحى بودن و بى‏فكر بودن متهم مى‏‌شوند در حالى كه مشكل اصلى متولد جوزا نه رياكارى و ظاهرسازى كه چند شخصيتى بودن اوست كه اداره و كنترل آن گاهى اوقات از دست خودش نيز خارج است.

 

برج سرطان «تير» CANCER

متولدين 21 ژوئن تا 22 ژوئيه (متولدين تير) تحت تأثير برج سرطان قرار دارند كه سمبل آن خرچنگ و چهارمين نشانه مجموعه بروج فلكى است. متولدين اين برج طبعى ملايم و خوشايند دارند. خانه و خانواده در صدر فهرست ارجحيات زندگى متولدين سرطان قرار دارد. متولدين اين برج، علاقه غريبى به مراقبت و حمايت از افراد وابسته به خود (همسر، مادر، فرزند، و...) و عشق عجيبى به گردآوردن اشياء مختلف و تشكيل كلكسيون دارند. اين افراد ذاتاً تمايل به آراستن جهان با عشق و دوستى دارند اما افسوس كه در اكثر موارد اضطرارات شغلى و حرف‌ه‏اى و جاه‌‏طلبى و بلندپروازى شخصى سبب مى‌‏شود كه از خير اين كار بگذرند. متولدين برج سرطان اكثراً از لحاظ روحى بى‏‌ثبات و ضربه‏‌پذير هستند. خيلى راحت آزرده و افسرده مى‌‏شوند و هر چند كه اغلب ادعا مى‌‏كنند كه چيزى را به دل نمى‌‏گيرند و آسان هر بدى را فراموش مى‌‏كنند اما باطناً براى كينه‏‌جويى استعداد غريبى دارند.

تحت تأثير ماه، متولدين سرطان به سوى آب كشش دارند و اغلب همراه با تأثيرات ماه بر روى آب و ايجاد جذر و مد، روحيه آن‏ها نيز دستخوش تغيير و تحول مى‏‌شود.

 

برج اسد «مرداد» IEO

متولدين 23 جولاى تا 22 اوت (مرداد) تحت تأثير برج اسد قرار دارند كه سمبل آن شير و پنجمين نشان بروج فلكى و علامت آتش است. متولدين اين برج داراى طبع برونگرا هستند آن‏ها دوست دارند در مركز توجه باشند و به قولى شمع روشنى‏‌بخش هر محفلى باشند.

به اعتقاد طالع‏بينان، متولدين برج اسد جاه‏طلب، بلندپرواز، سخاوتمند و سرزنده هستند. جنبه تاريك شخصيت متولدين اين برج، تمايل آن‏ها به تحريك عصبى ديگران و آغاز نمودن همه‌‏گونه درگيرى و مشاجره لفظى است. متولدين اين برج قابليت تصدى پست‏‌هاى مديريتى را دارند آن‏ها قدرت خلاقه بالا و اعتماد به نفس كافى براى كنترل و نظارت بر كار ديگران دارند.

 

برج سنبله «شهريور» VIRGO

متولدين 20 اوت تا 22 سپتامبر (متولدين شهريورماه) تحت تأثير برج سنبله قرار دارند كه سمبل آن دوشيزه باكره و ششمين نشان بروج ملكى است. متولدين اين برج صرفه‏جو، سختكوش و كنجكاو هستند. متولدين برج سنبله علاقه دارد از چگونگى طرز كار هر چيزى سر در بياورند و بنابراين در زمينه كارهاى فنى و مهندسى از استعداد و قابليت خاصى برخوردارند. اين افراد، اشخاصى كمال‏گرا هستند كه هر چيزى را در كامل‏ترين شكل خود مى‏خواهند و براى دستيابى و نيل به هدف خود از انرژى و پشتكار غريبى برخوردارند.

متولدين برج سنبله به سلامتى و بهداشت خود توجه خاصى نشان مى‌‏دهند و حفظ تناسب اندام يكى از بزرگترين چالش‏‌هاى ذهنى آن‏ها (بخصوص در متولدين مؤنث) است. در شكل افراطى خود، اين توجه سبب ايجاد روحيه بيمارگونه و وسواسى در اين افراد مى‏‌شود.

 

برج ميزان «مهر» LIBRA

متولدين 23 سپتامبر تا 22 اكتبر (متولدين مهرماه) تحت تأثير برج ميزان قرار دارند كه سمبل آن تراز و هفتمين نشانه مجموعه بروج فلكى است. ميزان، نشان تعادل است و متولدين برج ميزان در روابط اجتماعى و عاطفى كه قواعد بازى در آن رعايت مى‌‏شود و هر فردى حد و حدود خود را مى‌‏دانند، بسيار موفق عمل مى ‏كنند. اين افراد ذاتاً صبور و آرام هستند و استعداد خاصى براى برقرارى صلح و آرامش در كانون خانواده و محل كار خود دارند.

متولدين برج ميزان اغلب اشخاصى دوست داشتنى، جذاب، خوش قلب و قابل اعتماد هستند. سرزندگى و نيروى حياتى سرشار آن‏ها همچون آهن‏ربايى سبب جذب افراد مختلف به سوى آن‏ها مى‏‌شود.

به اعتقاد طالع‏‌بينان، متولدين برج ميزان وقتى احساس سعادت و خوشبختى مى‏‌كند كه همه‏‌چيز مانند ساعت درست كار مى‌‏كند. آن‏ها به هنر و ادبيات نيز علاقه دارند اما اغلب ترجيح مى‌‏دهند كه صرفاً تماشاگر و خواننده شاهكارهاى هنرى و ادبى باشند تا خالق آن‏ها. متولدين برج ميزان كه تحت تأثير سياره ونوس قرار دارند، در پاره‏اى اوقات درگير يك مثلث عشقى مى‏شوند كه مبدل به بزرگترين چالش زندگى‏شان مى‏‌شود.

 

برج عقرب «آبان» SCORPIO

متولدين 23 اكتبر تا 22 نوامبر (متولدين آبان‏ماه) تحت تأثير برج عقرب قرار دارند كه سمبل آن عقرب و هشتمين نشانه مجموعه بروج فلكى است متولدين برج عقرب، افرادى پرشور، خلاق، خيال‌پرداز و ثابت قدم هستند. اين افراد هيچگاه از كمبود اعتماد به نفس رنج نمى‌‏برند و انرژى حياتى مثبت آن‏ها به سايرين نيز منتقل مى‏‌شود. متولدين برج عقرب از نيروى جنسى فوق‏‌العاده‏اى برخوردارند و طالع‏‌بينان از آن‏ها با عنوان غول جنسى بروج فلكى ياد مى‌‏كنند. البته اين امر سبب نمى‏‌شود كه متولدين برج عقرب افرادى صرفاً عاشق‏‌پيشه باشند آن‏ها در زمينه فعاليت‏‌هاى انسان دوستانه، حوزه‏‌هاى هنرى، تجارى و دولتى نيز مى‌‏توانند افراد موفقى باشند.

عقرب، مانند ديگر نشانه‏‌ها، دو جنبه دارد. متولدين برج عقرب مى‌‏تواند فرد عجول و شتاب‌زده‌‏اى باشد كه انرژى فراوان خود را صرفاً در فعاليت‏‌هاى متعدد و عموماً بى‏‌نتيجه‌‏اى به هدر دهد و از سوى ديگر مى‏‌تواند فرد صبورى باشد كه با تمركز در يك رشته خاص و در نظر گرفتن هدفى ويژه، كارى را در بهترين و ايده‌‏آل‏ترين شكل ممكن سر و سامان دهد. متولدين برج عقرب عموماً در ابراز احساسات و عواطف خود افراد محافظه‌‏كارى هستند و تمايل به پنهان نمودن احساسات واقعى خود نسبت به افراد پيرامونشان دارند.

 

برج قوس «آذر» Saggittarius

متولدين 22 نوامبر تا 21 دسامبر (متولدين آذرماه) تحت تأثير برج قوس قرار دارند كه سمبل آن. كمانگير و نهمين نشانه مجموعه بروج فلكى است. متولدين برج قوس افرادى با حرارت، مشتاق و پرشور هستند. آن‏ها دوستانى واقعى هستند كه هميشه آماده حضور و پيوستن به هرگونه فعاليتى را دارند در هر مجلسى كه خنده و تفريح حرف اول را مى‏‌زند، آن‏ها حضورى مؤثر و بارز دارند. متولدين برج قوس عاشق ايده‏‌ه‌اى جديد، دوستدار ماجراجويى و دلباخته بيشتر دانستن و بيشتر دانستن هستند. سفر هميشه براى آن‏ها هيجان و جذابيت خاص خود را دارد و يك جا ماندن و بيكار بودن بزرگترين كابوس زندگى آن‏هاست.

صداقت و صراحت آن‏ها قابل تحسين است. اشتباهات خود را به سادگى مى‌‏پذيرند و درباره عملكرد ديگران، نظرى معتبر و عارى از غرض‏‌ورزى دارند. از نكات قابل اشاره ديگر، شوخ‏‌طبعى و حس طنز آن‏هاست. آن‏ها مى‏‌توانند يك داستان معمولى را چنان جذاب تعريف كنند كه همه حضار را به قهقهه وادارند.

شايد يكى از عمده‌‏ترين نقاط ضعف متولدين اين برج عدم اهميت روابط رمانتيك و عاشقانه برايشان باشد. آن‏ها به ندرت در دام عشقى گرفتار مى‌‏شوند كه وادارشان كند به جاى حضور در مهمانى‏‌ها و مجالس و تعريف كردن لطيفه و جوك، تنها رو به سوى ماه آه بكشند و اشك بريزند.

 

برج جدى «دى» CAPRICORN

متولدين 22 سپتامبر تا 19 ژوئيه (متولدين دى‌‏ماه) تحت تأثير برج جدى قرار دارند كه سمبل آن بز و دهمين نشانه مجموعه بروج فلكى است.

متولدين برج جدى صبور، با ثبات، محتاط و اهل مدارا و سازش هستند. آن‏ها افرادى بلند پرواز هستند اما روحيه سازشكارانه آن‏ها در پاره‌‏اى مواقع سبب عدم موفقيت آن‏ها در نيل به اهدافشان مى‌‏شود. از سوى ديگر، فرصت‏‌طلبى و شيوه‏‌هاى پنهانى و مخفى‌كارانه‏‌شان براى رسيدن به اهدافشان، برگ برنده موفقيت‏‌هاى شخصى‏‌شان است.

متولدين برج جدى چندان با تفريح و بازي‌گوشى ميانه خوشى ندارند. آن‏ها از همان كودكى سعى مى‏‌كنند مثل افراد بزرگسال رفتار كنند، عمل‏گرا هستند و از حس طنز تلخى برخوردارند كه اغلب شكل كنايه و طعنه ‏زدن را به خود مى‌گيرد. آن‏ها در دوستى و عشق نيز محافظه‏‌كارانه عمل مى‏‌كنند. در يك رابطه عاطفى "دوستت دارم" آخرين جمله‌‏اى است كه مى‏‌توان به كمك يك انبر از دهان آن‏ها بيرون كشيد.

 

برج دلو «بهمن» AQVARIES

متولدين 20 ژانويه تا 20 فوريه (متولدين بهمن ماه) تحت تأثير برج دلو قرار دارند كه سمبل آن دلو آب و يازدهمين نشانه بروج فلكى است. متولدين اين برج سخاوتمند و انسان دوست هستند. حتى‏‌المقدور سعى مى‏‌كنند خود را دچار دردسر و مشكل نكنند اما در مواجه با مصائب و سختى‌‏ها صبور و بلندنظر هستند.

گفته مى‏‌شود زنان و مردان متولد اين برج عادل و بخشنده‌‏اند و در هر مسأله‌‏اى، در نظر گرفتن اصول اخلاقى براى آن‏ها از اولويت خاصى برخوردار است.

 

برج حوت «اسفند» PISCES

متولدين 20 فوريه تا 20 مارس (متولدين اسفندماه) تحت تأثير برج حوت قرار دارند كه سمبل آن ماهى و دوازدهمين نشانه مجموعه بروج فلكى است. متولدين برج حوت، صبور، حساس و انسان‌دوست هستند. آن‏ها افرادى عاطفى با قدرت تخيل وحشتناكى هستند كه همچون شمشيرى دو لب همانگونه كه در مواقع بحرانى دستگيرشان مى‏‌شود در لحظات سرنوشت‏‌ساز، سبب‏‌ساز سقوط و نزولشان مى‏‌شود. قدرت شهود و الهام‏شان، به آن‏ها امكان مى‏‌دهد كه در حوزه ماوراءالطبيعه وارد شوند و به مدارج عالى رستگارى روحى نايل شوند. در كارهاى تيمى موفق عمل مى‌‏كنند اما اغلب ترجيح مى‌‏دهند به طور انفرادى عمل كنند. دوست دارند حامى و پشتيبان قوى و قابل اعتمادى داشته باشند اما دوست دارند اين حمايت از فاصله دور و به شكل غيرآشكار باشد. در زمينه تحصيلات، قابليت كسب مدارج عالى را دارند و در صورت كنترل هدفمند قدرت تخيل‏شان، در زمينه‏‌هاى علمى قدرت ابداع و نوآورى دارند.

متولدين برج حوت به سادگى تحت تأثير آراء و نظرات ديگران، به خصوص متولدين مصمم و با اراده ارديبهشت و آبان، قرار مى‌‏گيرند. آن‏ها در امور مختلف زندگى منطق را هميشه در نظر مى‌‏گيرند اما در نهايت مى‌‏دانند كه تنها راز موفقيت و كاميابى‌‏شان در زندگى، گوش سپردن به نداى قلب و فرمان احساس‏شان است.

1399/06/15
183933

نظرات

  1. Mary
    Mary

    یکی از بهترین و کاملترین فالهای شخصیت شناسی که تا حالا خوندم. ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر