تاروت چیست و چگونه با آن فال می بینند؟

یک دسته کارت هفتاد و هشت تایی که برای پیش گویی از آن استفاده می شود

برخى از دانشمندان علوم ماوراء الطبيعه معتقدند كه تاروت قديمى‌‏ترين شيوه پيشگويى در ميان بشر متمدن است اين گروه بر اين باورند كه تاروت بيش از 6000 سال پيش در مصر باستان به عنوان يك شيوه شناخته شده و معتبر غيب‏گويى و نهان‏‌بينى مورد استفاده كاهنان بوده است.

برخى از دانشمندان علوم ماوراء الطبيعه معتقدند كه تاروت قديمى‌‏ترين شيوه پيشگويى در ميان بشر متمدن است اين گروه بر اين باورند كه تاروت بيش از 6000 سال پيش در مصر باستان به عنوان يك شيوه شناخته شده و معتبر غيب‏گويى و نهان‏‌بينى مورد استفاده كاهنان بوده است. در مورد معناى كلمه "تاروت" نظرات متفاوتى وجود دارند اعتقاد برخى بر اين است كه تاروت به معنى كتاب مقدس توت (ايزد دانش و خرد در مصر باستان) است و گروهى نيز مى‏‌گويند كه تاروت شكل تغيير يافته كلمه "تاررو" است كه در زبان مصر باستان به معنى "راه عالى" بوده است. شمار اندكى نيز كه خاستگاه تاروت را در هندوستان مى‌‏دانند به اين نكته اشاره مى‏كنند كه در زبان سانسكريت "تارو" به معنى "كارت‏ها" است.

قصه‏‌ا‌ى حكايت از اين دارد كه تاروت توسط "رم" قبيله بيابانگردى كه اعضاى آن اصليت ايرانى و مصرى داشتند به اروپا برده شده و در آنجا شناخته شده است. اين رمى‌‏هاى بيابانگرد به خاطر تشابه اسمى‌‏شان با رمى‏‌هاى شهرنشينان به عنوان كولى شناخته مى‏‌شدند (لقب Gypsy در اصل به تمامى كسانى كه از مصر مى‌‏آمدند اطلاق مى‌‏شد)

درباره اين كه كولى‏‌ها كاشف مجدد كارت‏‌هاى تاروت بود ترديدهايى وجود دارد اعتقاد گروهى بر اين است كه اين كارت‏‌ها در آلمان. اسپانيا و حتى چين مجدداً مورد استفاده قرار گرفته‏‌اند و سپس توسط كولى‌‏هاى آواره به عنوان وسيله پيشگويى و ورق‏بازى به سر تا سر اروپا معرفى شده‏‌اند.

بى‏‌هيچ ترديدى نخستين فردى كه در زمينه تاروت مطالعه جدى انجام داد چهره مشهور مطالعات ماوراءالطبيعه اليفاس لوى بود. لوى فرزند يك كفاش فرانسوى، جادوگرى مبتكر، نهان‏بينى ماهر و مؤلف يك سرى از مهم‏ترين كتاب‏هاى مربوط به عالم ماوراءالطبيعه از جمله اسرار جادو و تاريخ جادو بود. لوى به خاطر نظرات نوين و بديعش درباره تاروت و پى‌‏بردن به ارتباط سمبليك بين رموز كبيره تاروت و درخت زندگى كابالا از شهرت و اعتبار خاصى در بين تاروت شناسان برخوردار است.

لوى، تاروت را صرفاً به عنوان وسيله غيب‏گويى و فالگيرى كولى‏‌ها با يك دسته كارت بازى رنگارنگ و چشم‏نواز نمى‏‌شناخت او باور داشت كه آن‏ها رسانه‌‏اى مطمئن و مؤثر براى ارتباط با عالم اثيرى و ماوراءالطبيعه و آگاهى از حوادث گذشته و آينده هستند. به باور لوى، از طريق فراگيرى كابالا و تاروت، فرد مى‏‌توانست به منبع قدرتمندى از خرد و جادو دست پيدا كند.

در 1889، كتاب "تاروت بوهمى" تأليف دكتر جرارد انكوس، معروف به پاپوس، چاپ شد. "تاروت بوهمى" نخستين كتابى بود كه كاملاً به بحث و بررسى درباره تاروت اختصاص داشت. پاپوس، مؤلف كتاب، يكى از چهره‏‌هاى سرشناس محافل دست‏اندركار علوم خفيه اواخر قرن نوزدهم بود. پاپوس از مريدان و طرفداران سرسخت لوى بود و در كتاب خود در حقيقت نظرات و عقايد لوى درباره تاروت را به شكلى منظم و قابل فهم تدوين كرده بود. پاپوس در كتاب خود ادعا نموده بود كه تاروت در حقيقت مادر تمامى علوم ماوراءالطبيعه و در حكم كليد دروازه علوم خفيه است. بسيارى از تاروت شناسان معاصر در ارزيابى كتاب پاپوس، آن را اثرى مى‏‌دانند كه به خاطر جنبه‏‌هاى خيالى و اغراق گونه مطالبش، چندان معتبر و مورد استفاده نمى‌باشد. با اين همه كتاب به عنوان نخستين مدرك مكتوب تأثير انديشه‏‌هاى انقلابى اليفاس لوى در زمينه متافيزيك و ماوراءالطبيعه در خور توجه و حائز اهميت است.

پس از طالع‏بينى، تاروت شناخته شده‏‌ترين سيستم پيشگويى در سطح جهان است. بيش از ده‌‏ها كانال ماهواره‏اى در سرتاسر جهان اختصاص به روان‏بينان و نهان‏بينانى دارد كه براى مخاطبان تلويزيونى خود فال تاروت مى‏‌گيرند. در آخرين آمارگيرى سال 2003 بيش از پنج هزار روان‏بين و غيب‏گو از طريق سايت‏‌هاى اينترنتى مخصوص خود براى افراد فال تاروت مى‏‌گيرد. امروزه بيش از صدها نوع كارت تاروت با تصاوير مختلف و متنوع وجود دارد. معتبرترين و جامع‏ترين كتابى كه درباره انواع كارت تاروت چاپ شده "دايره المعارف تاروت" تأليف استوارت كاپلان مالك كمپانى Games Systems .U.S است. اين كتاب شامل بررسى جامع تاريخچه تاروت و تصاوير 3200 كارت مختلف متعلق به 250 مدل مختلف تاروت چاپ شده است از جمله جالب‏ترين و جديدترين مدل‏‌هاى كارت تاروت كه در اين كتاب آمده بايستى به تاروت گروتسك، تاروت پاپ آرت و تاروت سرزمين عجايب اشاره نمود. در اين آخرى، از تصاوير شخصيت‏‌هاى كتاب آليس در سرزمين عجايب در رموز كبيره استفاده شده است.

كارت‏‌هاى تاروت به دو دسته تقسيم مى‌‏شوند: رموز كبيره (22 كارت) و رموز صغيره (56 كارت) رموز كبيره تاروت شامل كارت‏‌هايى چون امپراطور، عشاق، مرگ، برج، عدالت، ابليس و... هستند كه به طور جداگانه و منفرد براى خوانش تك كارتى و انتخاب كارت پرسشگر كه معرف شخصيت و روحيات فرد است استفاده مى‌‏شود. كارل گوستاو يونگ، تئوريسين و نظريه‏‌پرداز بزرگ عالم روانشناسى معتقد است كه رموز كبيره تاروت منعكس كننده نمادهاى كهن الگويى هستند.

رمـوز صغيره تـاروت، از چهـار خال تشكيل شده‏‌اند كه هر كدام 14 كارت دارند. خـال جام (مربوط به مسايل معنوى و ذهنى) خال سكه (مسايل مادى) خـال شمشير (روابـط اجتمـاعى و مسـايل شغلى) خـال چوبدست (مسـايل عشقى).

براى خوانش تاروت، آداب ويژه و شيوه‏هاى مختلفى براى چيدن كارت‏ها وجود دارد. برخى اوقات از پرسشگر درخواست مى‏شود كه شخصاً كارت‏‌ها را انتخاب كند و برخى اوقات فردى كه كارت‏‌ها را مى‌خواند، شخصاً كارت مى‌‏كشد. به شيوه‏اى كه كارت‏‌ها انتخاب مى‌‏شوند و بر روى ميز قرار داده مى‌‏شوند چيدمان كارت‏‌ها گفته مى‌‏شود. از ميان مشهورترين شيوه‏‌هاى چيدمان و خوانش كارت‏‌هاى تاروت بايستى به كولى 7، چيدمان نعل اسبى، ستاره هفت پر و چيدمان بيست و يك كارتى اشاره كرد.

براى فراگيرى فال با تاروت، اساتيد اين رشته توصيه مى‌‏كنند كه نوآموزان از كارت‏هايى استفاده كنند كه معانى سمبليك و تفسير آن‏ها در پايين تصوير كارت درج شده باشد. همچنين پيشنهاد مى‏‌كنند كه فرد روزى چند ساعت در حالت خلسه و مراقبه به تصاوير اين كارت‏‌ها خيره شود تا ضمن حفظ تصاوير در ذهن خود، با مفاهيم نهفته در پس آن‏ها ارتباط روحى ايجاد كند.

1399/03/15
2014

نظرات

  1. ياسمن نوروزي
    ياسمن نوروزي

    خيلي جالب بود مرسي

ارسال نظر

ارسال نظر